113 en KesselsKramer geven het gesprek over zelfdoding een plek

113 en KesselsKramer geven het gesprek over zelfdoding een plek
  • Bureaus
  • 10 sep 2022 @ 12:52
  • 15308 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenMarketing

Op 10 september was het 'World Suicide Prevention Day'. 113 grijpt deze dag aan om aandacht te vragen voor zelfdoding in Nederland, met een nieuwe 1K Z1E J3 campagne.

De tweede 1K Z1E J3 campagne is – net als de eerste – een campagne die mensen wil aanmoedigen om het gesprek te beginnen met mensen die denken aan zelfdoding. Onderzoek wijst namelijk uit dat praten over zelfdoding een van de beste manieren is om het te voorkomen. Maar dat wordt (nog) niet genoeg gedaan, en nog steeds sterven er dagelijks 5 mensen in Nederland aan zelfdoding. 

De start van de campagne in september 2021 was een groot succes. Gedurende de campagneperiode van 6 weken gebruikten ruim 4.500 mensen een AR social media filter om uit te dragen dat zij openstaan voor een gesprek over suïcidale gedachten. Daarnaast volgden meer dan 2.200 mensen de online gesprekstraining van 113 om te leren hoe zij zo’n gesprek het beste kunnen voeren. Nu, een jaar na dato, is er een nieuwe 1K Z1E J3 campagne waarin het ‘iemand zien’ niet alleen online wordt uitgedragen, maar ook een permanente plek krijgt in het straatbeeld. 

Iemand écht zien kan overal
Vanaf deze week zijn door heel Nederland bankjes in de openbare ruimte verheven tot een plek voor een gesprek over  mentale problemen. Door een plek aan te wijzen, brengt de campagne het gesprek over zelfdoding een stapje dichterbij in het dagelijks leven. Doordat de bankjes in een openbare ruimte staan wordt de laagdrempeligheid van zo’n gesprek benadrukt: letterlijk overal kun je erover beginnen.

Het goede voorbeeld
Maar ook als je openstaat voor een gesprek over mentale problemen en zelfdodingsgedachten, blijft het lastig. Om te laten zien hoe zo’n gesprek kan gaan, geeft schrijver en presentator Özcan Akyol het goede voorbeeld en laat in interviews met voetballer Glenn Helder, singer songwriter Lakshmi, schrijver Ronald Giphart, en zanger Dani zien hoe je zo’n gesprek kan voeren. Op een bankje in een park vertellen zij hun verhaal, en laten zo zien dat er geen ‘foute’ manier is om het gesprek aan te gaan: zolang er maar gesproken wordt over mentale problemen en zelfdodingsgedachten, is het goed. 

50 gemeenten van Nederland hebben zich inmiddels aangesloten. Zij plaatsen meerdere bankjes in de openbare ruimte in bedrijfskantines een '113 plaque' die uitnodigt tot gesprek. Zo worden mensen niet alleen opgeroepen uit te dragen dat zij openstaan voor een gesprek, maar worden er ook honderden plekken aangeboden om een gesprek te beginnen.
(PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken