ADCN presenteert finalisten van Dutch Creativity Awards 2022

ADCN presenteert finalisten van Dutch Creativity Awards 2022
  • Bureaus
  • 22 sep 2022 @ 10:08
  • 4760 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardConcepten

ADCN, club voor creativiteit, heeft uit meer dan 718 inzendingen 186 finalisten geselecteerd die dit jaar kans maken op een felbegeerde 'DCA': een Lamp of Spin award.

Dit jaar staat in het thema ‘Unite to Ignite’, waarmee ADCN laat zien hoe creativiteit de potentie heeft om de wereld om ons heen op een positieve manier vorm te geven, meldt de organisatie. De jury van meer dan 150 leden, verdeeld over 29 groepen, is 9 dagen bezig geweest om alle inzendingen te beoordelen. In totaal zijn er 63 categorieën, verdeeld over 8 disciplines: Business, Communications, Culture, Craft, Design, Digital, Society en Future. De winnaars worden op 13 oktober bekendgemaakt tijdens de Dutch Creativity Award Ceremony in Het HEM in Zaandam.

Er is een enorme diversiteit in de verschillende projecten en finalisten van dit jaar. Met inzendingen van grote agencies, kleine start-ups, succesvolle freelancers en opkomend talent. Van de impactvolle campagne The Bookcase for Tolerance van de Media.Monks voor de Anne Frank Stichting, tot ‘Mijn naam is Peter’, een confronterende campagne door The Family Amsterdam. Van de kledinglijn Skeer voor Zeeman tot muzikale projecten als de ‘De Stoornis Symfonieën’ voor Stichting AFIP. Er zijn meerdere nominaties voor jong talent. Geerten Harmens is genomineerd voor zijn werk met A$AP Rocky en Emma Branderhorst voor haar intieme project ‘Spotless’. Alle projecten hebben één eigenschap gemeen: verfrissende creativiteit. 

Ceremonie
De winnaars worden als gezegd op 13 oktober 2022 bekendgemaakt vanuit Het HEM in Zaandam, waar de ceremonie plaatsvindt en de Lampen en Spin Awards voor de meest creatieve ideeën van het afgelopen jaar worden uitgereikt. Omdat we na zo’n lange tijd eindelijk weer samen kunnen komen staat de dag in het teken van: ‘Unite to Ignite’. Creatieven vanuit uiteenlopende branches komen samen om elkaar te inspireren en creativiteit te delen. Dineer met klanten, proost met oude bekenden en feest met nieuwe vrienden. Kaarten voor het evenement zijn te koop op de website.

Nadine Ridder, Jurylid - Society - Diversity, Inclusion, and Equality: 
'We hebben een aantal fantastische campagnes, (short) films, documentaires en projecten gezien. Spoiler alert: we hebben geen cliché campagnes beloond. Het is belangrijk dat je de achtergrond en de reden van de maker meeneemt in je oordeel. Oprechtheid en authenticiteit zijn hierbij cruciaal. De projecten die opvielen, bevatten een sterke boodschap, die de potentie hebben om duurzame verandering in gang te zetten binnen de samenleving.'

Ania Markham, Jurylid - Craft - Cinematography, Color Grading, Editing, Film Direction, Production Design, Visual Effects, Young Directors, reageert: 'De Craft inzendingen verrassen ons ieder jaar weer en de standaard lag dit jaar ook weer erg hoog. Wel varieerden de onderwerpen en benaderingen enorm van elkaar. Daarom focuste de jury dit jaar vooral op de uitvoering van het project, in combinatie met de emotie en de ambitie van de filmmaker. Eén vraag stond centraal: ‘Is dit vernieuwend?’ De finalisten tonen allemaal een verlangen om iets nieuws te creëren, met allen als gemene deler een verfijnd vakmanschap als uitgangspunt. De winnaars van dit jaar stralen passie en verfijndheid uit in de uitvoering van hun vak. Ze leggen de lat hoog voor anderen in de industrie, met een toewijding aan het filmvak en oog voor de kleinste creatieve details.'

Sarah Hagens, Jury President Future - Talent/Student vult aan: 'De Future categorie is bij uitstek de categorie die alle kanten op kan gaan en waar ontembare creatieve energie het uitgangspunt is. De rode draad bij de inzendingen is de uitdaging van een weerbarstige tijd waarin de creatieven van vandaag zich ontwikkelen. Het was confronterend. Ook zagen we hoe belangrijk creativiteit in deze tijd is. De bekroonde inzendingen zijn innovatieve, frisse concepten die de mogelijkheden van nu onderstrepen en ons met de neus op de feiten drukten. Dat is wat we nodig hebben.'

Katrina Encanto, 180 global, Executive Creative Director - Jury President - Communications - Direct, Integrated, Out-of-Home, Print: 'We werden niet perse aangetrokken tot de campagnes die er visueel sterk uitzagen of je een goed gevoel gaven, maar juist de ideeën die je lieten nadenken en je ‘eigen standaard’ heroverwegen. Zo waren er inzendingen bij die een gevoel van ongemakkelijkheid of agitatie opriepen. Maar dat is wellicht hoe verandering ook voelt, en we zochten naar ideeën die uitnodigden voor een shift in mentaliteit. Vaak komen deze voort uit gedurfdheid, een beroep op iemands gevoel en het werk gebruiken om dat te ontgrendelen. We wilden ideeën belonen die een creatieve sprong van bureaus en klanten vereisten, omdat ze ons eraan herinneren dat wanneer we deze gewaagde acties uithalen, ons werk een positief effect kan hebben in de maatschappij.'

Zie de finalisten van de Dutch Creativity Awards 2022 op deze link.

De Dutch Creativity Awards komen dit jaar tot stand met de partners Adformatie, Global, MediaMonks, Glasnost, Addikt, La Bolleur, MassiveMusic en Frolic Studio en door free publicity in verschillende vakmedia.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken