Regisseur Hans van Rijs is gaan hemelen

  • Bureaus
  • 7 okt 2022 @ 21:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ReclamePersonalia

Geliefd bij jong en oud en geprezen als (reclamefilm)regisseur: RIP Hans van Rijs. 'Pietje Bell has left the building' concipieerde hij zelf al over zijn heengaan.

Hans van Rijs, hier op de foto met een groep creatieven op weg naar de ADCN-uitreiking in 2011 en in stijl poserend voor cafe Schiller, had een geheel eigen aanpak. Vaak niet gespeend van humor. Zo liet Van Rijs, die hem voor de Melkuniespotjes vroeg, de wispelturige acteur Peer Mascini pas op de dag van de opnames de scripts zien. Het resultaat - waarin dus ruimte voor improvisatie en voor extra humoristische invallen bleef- was legendarisch: zie een voorbeeld in het venster hieronder. Het zouden niet de enige bekroonde commercials worden.

Je kon veel met hem lachen en in zijn films wist hij meestal de gevoelige snaar te raken. Ook zelfspot was hem niet vreemd, zoals bijvoorbeeld blijkt uit deze film van zijn dollemans rit door Amsterdam Zuid in zijn invalidenkarretje (credits: Poppe van Pelt). Hieronder delen wij een bloemlezing uit de lange reeks aan reacties op diverse socials. Waar de naam Hans van Rijs, net als in het echte leven, en net als zijn grappen en zijn mooie legacy nog lang zal weerklinken.
(PvWK, foto boven: Karen Bruinsma)


Hans van Rijs
(fotocredit: Jacques Vereecken, Amstel Hotel 2017)


Bekijk hier Hans van Rijs' werkbeschouwing in 'Nazomergasten'








Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken