ADCN breidt talentprogramma PlusPlusOne uit
- Bureaus
- 16 nov 2022 @ 08:24
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Creatie
- 16 nov 2022 @ 08:24
- Michiel van Zaane
Het talentenprogramma PlusPlusOne, een initiatief van ADCN the Club for Creativity, zit nu in klas drie met 25 deelnemers en begint in 2023 met een vierde en vijfde klas. Het programma heeft als doel meer inclusiviteit en diversiteit in de sector creatieve marketing te brengen.
De eerste twee klassen werden succesvol afgerond door 50 kandidaten, die inmiddels zijn begonnen aan traineeships of banen binnen de creatieve marketing-sector, bij bedrijven zoals Herc the agency, Homerun, DesignBridge en We Are Pi. Nieuwe partners kunnen zich tot 15 december aanmelden.
Naast ADCN wordt PlusPlusOne ook gedragen door 5 bureaus in samenwerking met Prospect Eleven. Het programma biedt jong talent uit ondervertegenwoordigde en kansarme groepen een traject aan, bestaande uit educatie, begeleiding, inspiratie, connectie en carrièremogelijkheden. Zo moet er een creatieve marketing-community ontstaan die representatief is voor alle culturen en mensen in Nederland.
Het educatieprogramma, dat ongeveer een jaar in beslag neemt, stoomt de kandidaten (gemiddeld 20-28 jaar) klaar voor een carrière binnen de creatieve marketing-sector - bij zowel bureaus, merken, content- en mediabedrijven als productiemaatschappijen. Dit gebeurt aan de hand van wekelijkse trainingen en coaching, drie creative briefings per Class waarin het hele creatieve proces vanuit alle disciplines wordt doorlopen, speeddates en industry nights, en een traineeship van zes maanden bij een van de partnerbedrijven. Partners krijgen ondere andere toegang tot periodieke inclusietrainingen en netwerkevents samen met andere partners uit de industrie, hebben de mogelijkheid mentoren te leveren en via matchmaking-sessies in contact te komen met de juiste kandidaten, en worden begeleid tijdens het traineeship bij hun bedrijf.
Partners en talent enthousiast
Behalve founding partners ADCN, Herc the agency, We Are Pi, Wieden+Kennedy Amsterdam, New Amsterdam Film Company en Hammerfest hebben het afgelopen jaar ook Ace, Oatly, WeTransfer, Just Eat Takaway.com, WPP, TBWA\Neboko, Alfred, KesselsKramer, Yune, Code d’Azur, Dept, bol.com, Truus, Albert Heijn en Unilever zich aangesloten als partner van PlusPlusOne. Het doel is om door te groeien naar 30-40 partners voor Class 4 en 5.
Dankbaar voor de lessen
Jhelisa Panfred was onderdeel van de Class 1 van PlusPlusOne. ‘Ik werk nu al sinds september 2021 als strateeg bij Herc. Dit is de baan die ik na het afstuderen wilde, maar waarvan ik niet wist dat het bestond. En als het niet voor PlusPlusOne was geweest, had ik dit niet (of veel later) ontdekt. Ik ben voor altijd dankbaar voor de lessen, de mensen en de mogelijkheden die vanuit PlusPlusOne zijn gekomen.’ Jhelisa is nu werkzaam als junior strateeg bij Herc the agency, zit in het bestuur van RA*W en won onlangs de ADCN President’s Award.
Overspoelen
‘Als we een echt een gelijkwaardige kans voor iedereen willen, moeten we het speelveld overspoelen met zoveel mogelijk nieuwe perspectieven. Op die manier zullen we minder snel andere culturen gebruiken en uitbuiten, mensen van kleur in nietszeggende rollen voor de camera zetten of simpelweg geen racisme en seksisme in onze industrie hebben’, zegt medeoprichter Jelani Isaacs (New Amsterdam Film Company). ‘We moeten ons gezamenlijke doel verleggen naar het creëren van een wereld die echt inclusief is en we kunnen dit bereiken door ruimte te maken voor die mensen die nu geen zeggenschap of echte invloed hebben, zodat we onze fouten niet herhalen.’
Toegevoegde waarde
Ook Kim Nieuwenhuijs-Griffioen, Creative & Culture Director van Code d’Azur, ziet de toegevoegde waarde van PlusPlusOne. ‘Wij zijn partner geworden omdat wij kansen willen bieden aan iedereen met een passie voor communicatie, ongeacht achtergrond, opleiding of ervaring. Daarnaast zien wij het cruciale belang van een meer diverse werkvloer om iedere doelgroep op de juiste manier te kunnen aanspreken en te bereiken. De eerste PlusPlusOne training heeft mij waardevolle inzichten gegeven over goede en slechte communicatie van merken voor diverse doelgroepen en hoe wij de werkvloer beter kunnen inrichten zodat echt iedereen zich welkom voelt.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
Laatste Nieuws
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
- Bifi terug op TV met campagne... 16-04-2024
- Moco Museum ook in Londen, Fitzroy... 16-04-2024
- Finalisten van de Dutch Creativity... 15-04-2024
- Smyle-billboard door 135 000 stappen... 12-04-2024
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing