Shortlist Gouden Zaag 2022 bekend

Shortlist Gouden Zaag 2022 bekend
  • Bureaus
  • 23 nov 2022 @ 10:30
  • 5910 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingCreatieAward

Talent is schaars. Daarom presenteren MarketingTribune, Lode Schaeffer en de Jonge Honden voor het negentiende jaar in successie de ‘Gouden Zaag’ voor aanstormend creatief toptalent. Dit zijn de zes topzagers van 2022, geselecteerd door het Jonge Hondenbestuur.

De ervaring leert dat hier de creative directors van morgen tussen staan. Pas op uw stoelpoten! Eindjury-leden Lode Schaeffer (Indie, veelbekroond creatief, oud voorzitter ADCN) en Peter van Woensel Kooy (redactie MarketingTribune, merk-expert, erelid IAA) vissen hier een winnaar uit, die je terugvindt in MarketingTribune (print). Kijk hier voor de winnaars van vorig editie Gouden Zaag. Bekijk hieronder (in willekeurige volgorde) de oogst van 2022, met handige links naar ieders portfolio.

Kiki Holshuijsen
portfolio check: www.kikiholshuijsen.com/sectionwork
case: Magnum introductie


Commentaar Kiki Holshuijsen:
‘Om Magnums nieuwe meerlaagse Double Gold Caramel Billionaire te lanceren, bedachten we een virtueel 8d-concert met Miley Cyrus. De bijbehorende 360-campagne omvatte een paar Magnum-koptelefoons in beperkte oplage, deelname van Google Labs die fans uitnodigde om het exclusieve nummer "Miley's Touch" te lipsynchroniseren; een Snapchat-lens; Instagram-filter en billboards die het aftellen aankondigen over de hele wereld. Het ijsje werd gelanceerd in meer dan 60 landen tegelijk en is volgens Magnum een van de meest succesvolle campagnes van het merk ooit.’

Mike Kleijnen (N=5)
portfolio check: https://cargocollective.com/mikekleijnen
case: Awareness European Rainbow Index


Commentaar Mike Kleijnen:
‘Het aantal Pride-campagnes stijgt maar al jaren daalt Nederland op de European Rainbow Index. Tijdens Pride vroegen we merken de cookie-pop-up op hun website te veranderen in een digitaal protestbord. Van cookies naar LHBT-rechten accepteren — in ruil voor toegang.’

Jelske Driessen (MediaMonks, niet verbonden aan het project)
portfolio check: https://readymag.com/JelskeDriessen/work
case: Project: Play For Pleasure / Teen Vogue & The Case For Her
creative: Jelske Driessen (i.s.m. Brandi Lacertosa & Branco Riquelme)


Commentaar Jelske Driessen:
‘Dit is het project waar ik het meest trots op ben. Als creatief vind ik het belangrijk om speels en vrolijk werk te kunnen maken, ook als het moeilijk bespreekbare onderwerpen en taboes betreft. De Play For Pleasure campagne gamificeert educatie over masturbatie en vrouwelijke seksuele gezondheid. En stimuleert zo jonge vrouwen om hun seksualiteit te ownen en het swipen van hun feed te verruilen voor het swipen van henzelf.’

Nina Mispelblom Beyer & Hannah Sterke
portfolio check: : www.ninahannah.com
case: Meubol voor Bol.com


Commentaar Nina & Hannah:
‘Studenten worden op dit moment keihard genaaid: torenhoge huurprijzen, een verdwijnende 0% rente en onbetaalbare boodschappen. Vanuit Bol.com kregen we de vraag om de harten van studenten te veroveren. Daarom kwamen we met Meubol, een meubellijn vouwbaar uit Bol.com-dozen. De Meubols zijn voorzien van mooie prints en matchen bij de producten die je bestelt. Zo krijg je bij je TV een vouwbaar TV-Meubol. En de doos van die eettafel is te vouwen tot twee stoelen. Meubol was onze Jonge Honden ticket naar Cannes. Het is speels, sympathiek én ook nog eens duurzaam. Het volledige pakket, ticks all the boxes - puns intended.’ 

Érika Moreira (W+K)
portfolio check: https://erikamoreira.co/
case: Nike Dance


Commentaar Érika Moreira:
‘Waarom heb ik dit werk gekozen? Ik vind dit het leuk omdat het “dans” gebruikt als een tijdlijn om de zwarte voorouderscultuur in Brazilië te borgen. Je reist door middel van een opeenvolging van bewegingen door de tijd. Van creatievelingen tot regisseurs, de hele crew bestond uit zwarte mensen, waardoor ik voor het eerst in deze branche voelde alsof deze plek voor ons was gemaakt. Dat er ruimte is om onze geschiedenis, om onze verhalen te vertellen en er trots op te zijn. Met dit werk red ik niet alleen de geschiedenis van mijn volk, maar ook de liefde in het doen wat ik ben.’

Luke Vermeulen
portfolio check: https://lukevermeulen.com/
case: Perimeters


Commentaar Luke Vermeulen:
‘Met het zelf-geïnitieerde project “Perimeters” creëer ik de mogelijkheid om op een andere manier naar voetbal te luisteren. Het commentaar doet ons geloven dat zwarte voetballers hun succes te danken hebben aan hun natuurlijke, dierlijke, fysieke vermogen. Terwijl witte voetballers in vergelijkbare situaties vaker worden geprezen om hun intelligentie, creativiteit en andere intellectuele vermogens. Het doel is dat mensen hun oren spitsen via deze installatie, om zich bewust te worden van de verborgen discriminerende methodiek en hoe dit bijdraagt aan systematisch racisme binnen het voetbal.’

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken