Koffiedik 2023: Tietenman, ChatGPT, Kungfu panda en Mohammed

Koffiedik 2023: Tietenman, ChatGPT, Kungfu panda en Mohammed
  • Bureaus
  • 13 jan 2023 @ 14:23
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Op de traditionele Nieuwjaarsborrel voor de reclame- en mediawereld – Koffiedik kijken – in het Amsterdamse Tropeninstituut werd al snel duidelijk dat 2023 geen leuk jaar wordt. Het onverbloemd pessimisme van de vier officiële voorspellers werd vakkundig, maar ook een tikje voorspelbaar afgetopt door de meester van de duisternis, columnist Marcel van Roosmalen.

Futuroloog Kristel Vanderlinden van consultancybedrijf FutureKind beet – na de uitreiking van het Gouden Koffiekopje van 2022 aan Ruben Schreurs van Ebiquity - het spits af met een nog enigszins positief verhaal. Ten eerste gaan we allemaal minder consumeren want dat is beter voor Moeder Aarde. Waarom altijd maar groeien?, vraagt ze zich retorisch af.

Tweede voorspelling is dat vrouwensport booming business wordt. Nu nog graag net zoveel zendtijd als de mannensporten.

Als derde voorspelling ziet zij een grote opkomst van de handel in tweedehands kleding naast meer mainstream fashion. Ook weer met het oog op duurzaamheid. Tot slot talent. Voer geen oorlog voor nieuwe medewerkers, maar deel juist het talent.

Strateeg Gijs de Bruijn van bureau Accenture Song trapte af met de term ‘permacrisis’ en zette daarmee de toon voor zijn betoog, namelijk pikzwart. Dit jaar is kansloos, volgens hem. Hij constateert een scherpe 2-deling in de maatschappij waarvan de ene helft van de mensen afhaakt, uitklokt, er geen zin meer in heeft. Quiet quitting in goed Nederlands, aldus de Bruijn. Het revolutionaire ChatGPT gaat volgens hem voor een enorme aardverschuiving zorgen.

De contentmaatschappij gaat er helemaal anders uitzien en, verrassing, we zijn er met zijn allen niet klaar voor.

‘Wij maken op de school van mijn kinderen nu beleid hoe we moeten omgaan met ChatGPT.’ We verzuipen in de clutter en die modderstroom aan content wordt alleen maar erger. Het kernwoord voor 2023 is volgens hem Echt! Be real. We smachten met zijn allen naar echtheid, echte meningen. Vier de menselijkheid! Verder betekent 2023 het einde van TikTok, en komt er een renaissance van het midden, een zoektocht naar de nuance, meer luisteren naar elkaar. Overigens heeft De Bruijn de hoop dat de media- en reclamewereld de wereld kan redden, als we maar creatief naar oplossingen blijven zoeken.

De derde voorspeller was Janneke Niessen, techondernemer, investeerder en thuis in de wereld van startups en scaleups. Niessen voorspelt ook al de ondergang van TikTok en dat ChatGPT en AI heel veel impact op ons dagelijks leven gaan krijgen. Maar zo zegt ze: ‘Omarm het.’ De Kung Fu panda is de ideale werknemer van de toekomst, juist ook dankzij het grote arsenaal aan technieken en de wil om altijd te blijven leren. ‘Stop talent niet in hokjes, werk samen en wees flexibel.’

Bovendien moet de wereld uiteraard weer groener en duurzamer worden en wordt 2023 het jaar van het definitieve afscheid van de narcistische, ego gedreven CEO, die zich omringd weet met uitsluitend jaknikkers.

Iedereen die nu nog niet accepteert dat de samenleving enorm aan het kantelen is, en dan ten faveure van minder groei, inclusie en diversiteit, zet zichzelf hopeloos buitenspel.

Danny Membre  van Rumag en Just Another Network had met zijn kompaan René Watzema een schijtlollige presentatie in elkaar geknutseld. Iemand uit de zaal riep nog: kap eens met dat pitchverhaal, maar dat mocht niet baten en de voorspellingen werden er in elk geval niet beter door. ‘Profetieën’ die dankzij een bord met daarop het woord ‘applaus’ nog enige publieke ondersteuning kregen waren: stilte is beter dan bullshit, neem gewoon mensen aan ongeacht hun naam (Mohammed), kleur, ras, afkomst, religie etc., ga mee met je tijd of blijf lekker hangen in 1954 met je grijze schaamhaar. Tja.

Van Roosmalen had een lang - ‘dat was het verzoek’ - en bij vlagen zeer humorvol betoog over hoe slecht het is gesteld in Nederland met bijna alles: tv, talkshows met name en de gasten die daar aan tafel zitten, reclame (‘allemaal gelul voor veel geld’), marketing, de politiek, Qatar, de gasprijs, Henk Bleker en de Tietenman. Voor wie die laatste niet kent, hij is een Oranjefan die dankzij veel oliedollars gratis naar het WK voetbal in Qatar mocht en daar neptieten onder zijn Oranje T-shirtje droeg.

Volgens Van Roosmalen staat de Tietenman symbool voor de onmetelijke domheid en platvloersheid waarmee Nederland in 2022 is overspoeld.

Of het veel beter wordt in 2023? Het advies van Van Roosmalen doet weinig goeds vermoeden: ‘Graaf een gat, ga erin zitten en vraag je buurman of hij het wil dichtgooien.’

Koffiedik Kijken is een initiatief van Adformatie, BvA, MWG en VIA

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken