Popcorn Stories ontwikkelt jongerencampagne voor 113 Zelfmoordpreventie

Popcorn Stories ontwikkelt jongerencampagne voor 113 Zelfmoordpreventie
  • Bureaus
  • 20 jan 2023 @ 10:49
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Met de campagne ‘Ik ben er nog’ vraagt de stichting 113 Zelfmoordpreventie aandacht voor het belang van praten met jongeren over gedachten aan zelfdoding. Op dit gesprek rust nog altijd een taboe. Toch kan praten enorm opluchten en soms zelfs levens redden.

Uit  onderzoek blijkt dat ruim 1 op de 5 jongeren wel eens aan zelfdoding heeft gedacht. Dat zijn zo'n 5 jongeren in een gemiddelde schoolklas van 25 leerlingen. Elke dag belanden 10 jongeren op de afdeling Spoedeisende Hulp na een poging tot zelfdoding. De cijfers geven een beeld van ernstige gevallen dus dagelijks worden nog veel meer pogingen gedaan. In 2021 pleegden 56 jongeren tot 20 jaar en 237 jongeren tussen de 20 en 30 jaar zelfmoord. Dat zijn gemiddeld 5 jongeren per week.

Praten redde mijn leven
In de campagne staan drie jongeren centraal die zelf een poging tot zelfdoding hebben gedaan toen zij jonger waren. Jonneke, Jamie en Joost delen hun aangrijpende verhaal. ‘Eén december 2016 wilde ik er een einde aan maken. Maar ik ben er nog’ zijn de woorden van Jonneke in de campagne video. ‘Praten redde mijn leven’ is de unanieme boodschap van deze jongeren.

Online training
De campagne verwijst naar de in september gelanceerde ‘VraagMaar Online Training’ over suïcidepreventie bij jongeren. De gratis training van 113 Zelfmoordpreventie biedt inzicht in hoe suïcidale gedachten bij jongeren ontstaan, hoe je het gesprek kunt aangaan en welke rol je kunt spelen in het vinden van de juiste hulp. De training is gratis te volgen voor mensen van 18 jaar en ouder: van professionals tot naasten. Meer informatie lees je op de site van 113 Zelfmoordpreventie.

De campagne ‘Ik ben er nog’ loopt vanaf 19 januari tot eind maart en wordt verspreid via Instagram, LinkedIn, YouTube, Facebook en NPO Start. De campagne is ontwikkeld door het Amsterdamse bureau Popcorn Stories.



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken