Trendrapport: duurzaam, technologie en diversiteit
- Bureaus
- 23 jan 2023 @ 10:37
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 23 jan 2023 @ 10:37
- Sjaak Hoogkamer
Op het gebied van marketing en communicatie zijn duurzaamheid, diversiteit en technologische ontwikkelingen komend jaar de sleutels tot succes. Dat constateert althans marketingbureau Team Lewis in haar jaarlijkse trendrapport.
Van nano-influencers tot shoppen in de metaverse: het bureau blikt vooruit op de belangrijkste marketing- en communicatietrends voor 2023.
‘We zien groeiende behoefte aan strategisch advies binnen verschillende thema’s zoals diversiteit, inclusiviteit en duurzaamheid,’ zegt Vera Kops, Vice President Benelux & Consumer EMEA bij Team Lewis. ‘We bevinden ons in een uitdagende periode die nieuwe kansen biedt. Zo zien we technologische ontwikkelingen versnellen en bedrijven moeten leren om hierop in te spelen. Wij hebben een blijvende, adviserende rol om campagnes zo creatief en strategisch mogelijk uit te voeren.’
Van een virtuele winkel waar je online kleding kunt passen tot het organiseren van een virtueel event: de mogelijkheden om de metaverse in te zetten voor marketingdoeleinden zijn eindeloos. Zo kunnen klanten elkaar virtueel ontmoeten, wat nieuwe data oplevert over klantgedrag en biedt het kansen voor een nieuwe manier van adverteren.
Telde je vroeger als influencer pas mee als je honderdduizenden volgers had, dat is in 2023 helemaal anders. Kleinere, authentieke influencers (tot 10K volgers) geven de consument meer vertrouwen en zorgen dus voor kwalitatievere impact. Verduurzaming blijft een hot topic, aldus Team Lewis.
De vraag naar ‘groene’ producten en diensten blijft stijgen en daarnaast wil de consument ook weten hoe een product gemaakt wordt.
Dat vraagt om transparantie in de toeleveringsketens. De consument wordt hier steeds kritischer op en zal gaan vergelijken waardoor duurzaamheid naast prijs en beschikbaarheid een serieuze component wordt in het aankoopproces.
De wereld is in verandering, en dat biedt zowel uitdagingen als kansen. Onder druk wordt alles vloeibaar, en dat betekent dat innovaties versnellen en ontwikkelingen worden doorgezet. Hoewel deze veranderingen misschien sneller gaan dan verwacht, is het zaak om ze te omarmen, zo adviseert Team Lewis.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
- Adnight 2025 start met 'Marketing... 09-07-2025
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers