Kantar onthult winnaars Creative Effectiveness Awards 2023
- Bureaus
- 19 apr 2023 @ 08:38
- Link
-
Nanny Kuilboer
redactie MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - MarketingOnderzoek
- 19 apr 2023 @ 08:38
- Nanny Kuilboer
De Creative Effectiveness Awards worden uitgereikt aan de meest impactvolle advertenties van het afgelopen jaar. Starbucks, Cadbury's en KFC staan bovenaan het lijstje van Kantar en de Heineken 0.0-campagne met Daniel Ricciardo in de hoofdrol eindigt als 3e in de categorie Digital en Social. Kijk en geniet van wereldwijd werk!
De Creative Effectiveness Awards worden beoordeeld door consumenten. Onderzoeksbureau Kantar gebruikt hiervoor het Link creative testing platform om meer dan 13.000 digitale en social, tv, print en outdoor advertenties te evalueren. De awards worden uitgereikt aan de advertenties die het meest effectief waren in het stimuleren van sales en het vergroten van de merkwaarde op lange termijn.
Onderzoek Warc en Kantar: creatieve en effectieve advertenties leveren meer dan vier keer zoveel rendement op
Luka Cremers, Creative Expert bij Kantar: ‘De winnende advertenties illustreren ook de belangrijkste trends die de meest effectieve advertenties onderscheiden en vormen een creatief baken voor de sector in een tijd waarin creativiteit en effectiviteit steeds belangrijker worden. Uit een nieuwe analyse die Kantar en Warc onlangs samen publiceerden, blijkt dat de meest creatieve en effectieve advertenties meer dan vier keer zoveel rendement opleveren. De winnende advertenties van dit jaar komen van een verscheidenheid aan merken, categorieën en markten die verschillende creatieve benaderingen gebruiken om consumenten emotioneel te raken en memorabel te zijn.’
Top-3 per categorie
Digital en social
- Cadbury Dairy Milk, Canada, Garage 30s Digital, VCCP
- Twinings (Italië), Chili, Tealand - YouTube, Saatchi & Saatchi Italië, aangepast door Raya Chili
- Heineken 0.0, Nederland, When you drive never drink (Riding is still driving), Publicis Italië/LePub
Televisie
- KFC (Frankrijk), Frankrijk, KFC Héritage, Havas Parijs
- Tennent's Lager, VK, Tennent's Lager - It's a Wonderful Pint (60'), Studio Something
- Bosch, Spanje, Live sustainable #LikeABosch, Jung von Matt / Pingüino Torreblanca
Print en outdoor
- Starbucks Chilled Coffee, VK, Starbucks chilled coffee – OOH, Landor & Fitch
- The North Face, VK, It’s More than a Jacket – Summit Series, The North Face Creative Team
- Occhio, Duitsland, Largo, Martin et Karczinski
Thema’s effectieve creativiteit
Cremers: ‘In 2022 bleken vijf thema's de meest effectieve advertenties te onderscheiden:
Emotie - Veel van de prijswinnaars gebruiken krachtige storytelling en muziek om consumenten te betrekken en beter te worden onthouden
Escapisme - De voortdurende uitdagingen en crises van de afgelopen jaren hebben geleid tot een zoektocht naar andere werkelijkheden en een gevoel van escapisme; we hebben nostalgische advertenties gezien, maar ook andere die juist een blik in de toekomst werpen
Humor - Advertenties brengen luchtige verademing, helpen mensen hun problemen te vergeten en zorgen voor afleiding
Eenvoud - In een wereld van voortdurende voortschrijdende technologie gaan sommige adverteerders gewoon voor een verfrissende en eenvoudige weg van duidelijke, gemakkelijke en directe boodschap
Betere wereld - Sommige van de winnaars zetten een stijgende trend in reclame voort die streeft naar een betere wereld voor iedereen, met oprechte en positieve boodschappen over sociale en ecologische verantwoordelijkheid; een voorbeeld van een Nederlandse advertentie die hier goed in past is de commercial van Calvé met Esther Vergeer, deze eindigde op de 10e plek in de categorie Televisie’
Bekijk hier de volledige top-10 van winnaars in elke categorie.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redactie MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Stimorol en AI houden 'zoned out'... 27-09-2023
- 'Alliander kan het niet zonder jou'27-09-2023
- Ivy Lee Nederland brengt klanten... 27-09-2023
- Tomas Dankers Head of Strategy bij... 27-09-2023
- Campagne Eén tegen eenzaamheid... 27-09-2023
- Universiteit Twente lanceert... 26-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing