DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Onze klanten kunnen altijd in de boekhouding kijken'

DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Onze klanten kunnen altijd in de boekhouding kijken'
  • Bureaus
  • 9 mei 2023 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • ReclameInterviewMarketing

Bij de deep dive naar reclametarieven mag één van de grootste reclamebureaus van Nederland uiteraard niet ontbreken. We vroegen CEO Rik Ledder van reclamebureau TBWA\Neboko of er iets algemeens valt te zeggen over hun tariefstelling en het liefst natuurlijk welke factuurtjes zij de deur uit doen. Maar zo concreet als Joe Public durft te zijn in hun tariefstelling, kan Ledder helaas niet zijn. ‘Te complexe materie’.

Als eerste reactie zegt hij dan ook: ‘Mooi onderwerp, maar moeilijk. En vanuit TBWA\Neboko valt er eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven.’
Om te beginnen werkt het bureau volgens Ledder eigenlijk nooit op losse projecten van losse klanten. ‘Met onze klanten werken we op langlopende basis en partnership vanuit een scope of work: welke uitdagingen liggen er, hoe ziet de marketingkalender eruit, zijn er grote en kleine klussen? Maar ook: hoe werken we met elkaar? Werken we samen met de klant in co-creatie op een project of samen met een partner van de klant, een ander bureau bijvoorbeeld of hun eigen studio? Moet er tot in detail gedacht worden, zitten er tests in het proces, of is een halffabricaat genoeg? En, tot slot, wat is het volume. Kortom, heel veel vragen die een eenduidig antwoord lastig maken.’

Goede deal
Op basis hiervan wordt volgens Ledder een overeenkomst gesloten. Voor sommige klanten leidt dat tot tailor made menuprijzen, andere klanten krijgen op basis hiervan een uurtarief en rekenen achteraf af. Weer andere klanten delen de totaalsom door twaalf en krijgen elke maand een factuur voor hetzelfde bedrag.
Ledder: ‘In alle gevallen is het uitgangspunt simpel: voor zowel onze klant als TBWA moet het een goede deal zijn. De klant wil voor de juiste zaken betalen en zeker niet te veel, en TBWA wil onder aan de streep een gezond rendement overhouden. Torenhoog is niet goed, want dan betaalt de klant te veel, en onder de industry benchmark is ook niet goed, want dan kun je als bureau niet investeren in talent en bewapen je je niet voor de toekomst.’
Kortom, geen eenvoudig en eenduidig antwoord. Ledder: ‘Maar we zijn wel erg transparant. Onze klanten kunnen desgewenst altijd in de boekhouding kijken. Want mijn overtuiging is dat hoe opener je over de financiële afspraken bent, des te tevredener uiteindelijk beide partijen zullen zijn.’

Dit artikel is onderdeell van ons Dossier Uurtje Factuurtje en verscheen eerder in MarketingTribune 5, 2023.

Lees ook: DOSSIER UURTJE FACTUURTJE Onder het miljoen doe je niet mee aan het grote marketingspel
 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken