Greenpeace noemt Rabobank 'trotse sponsor van natuurverwoesting'
- Bureaus
- 25 mei 2023 @ 15:05
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MaatschappijCreatieMarketing
- 25 mei 2023 @ 15:05
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag lanceert Greenpeace de campagne: ‘Rabobank, trotse sponsor van natuurverwoesting’. Samen met social first creatief bureau Hammerfest gaat Greenpeace Nederland de strijd aan tegen het nogal smetteloze imago van Rabobank.
Veel mensen kennen Rabobank als een belangrijke sponsor van een groot aantal musea, poppodia, sportverenigingen en maatschappelijke evenementen in Nederland. Maar de bank is tevens een grote financier van natuurverwoesting, stellen de initiatoren. 'De campagne van Greenpeace en Hammerfest richt hier een spotlight op.'
‘Rabobank verstrekt leningen en kredieten aan bedrijven die bijdragen aan ontbossing in beschermde natuurgebieden in onder andere Brazilië. In Nederland jaagt de bank de stikstofcrisis aan door te sturen op schaalvergroting en intensivering van veehouderijen. Wij willen dat de bank stopt met het financieren van bedrijven die zorgen voor ontbossing en vervuiling en dat Rabobank financieel bijdraagt aan het stikstoffonds’, vult Meike Rijksen, woordvoerder Greenpeace, aan.
De campagne bestaat uit spotjes op TV en online waarin Rabobank’s maatschappelijk verantwoorde sponsoring tegenover de natuurverwoestende projecten wordt geplaatst. Hiermee wil Greenpeace bewustzijn creëren over de schade die wordt toegedicht aan de Rabobank. Greenpeace berekende zelf eerder dat de Rabobank 'verantwoordelijk is' voor minimaal 3,1 miljard euro aan maatschappelijke schade als gevolg van het aanjagen van de stikstofcrisis.
'Het is niet de eerste keer dat sponsorrelaties worden gebruikt om misstanden aan te kaarten. Actiegroepen slaagden er eerder al in om de sponsoring van Shell aan het Van Gogh Museum en het Concertgebouw op de publieke agenda te zetten. De campagne past in een bredere maatschappelijke ontwikkeling waarin het steeds minder getolereerd wordt dat vervuilende bedrijven zichzelf een groen en duurzaam imago aanmeten via reclame en sponsoring', aldus Greenpeace.
Hammerfest is een van de 21 creatieve bureaus die het zogenoemde 'Verdrag Verantwoord Verleiden: Fossiel? No Deal!'- hebben ondertekend. Met het verdrag willen de bureaus alvast zelf verantwoordelijkheid nemen, in afwachting van een wet die fossiele reclame verbiedt. ‘Een campagne tegen natuurverwoesting sluit goed aan bij de waarden van het bureau, dus we zijn blij dat we aan deze campagne hebben mogen werken', aldus Myrte de Jonge, account director bij Hammerfest. Meer info over de campagne staat hier.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Zwitserleven en Selmore lanceren een nieuw Zwitserleven-gevoel
- De marketingtransfers van week 10, 2024
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen: markt voor 'good food'...
- Voorjaarscampagne Hornbach zet lentegevoel centraal
- Gouden Loeki naar Hema en Hotel LAmour
- Praxis: ‘Van Grijs naar Groen’ is beter voor de kinderen
Laatste Nieuws
- Natwerk belooft totale creatieve... 19-03-2024
- [branded content] Mediahuis x Bever... 19-03-2024
- Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk... 18-03-2024
- Woedend wint Samsung Climate... 15-03-2024
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen:... 15-03-2024
- De marketingtransfers van week 11,... 15-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing