Achmea wil in campagne minder bla bla, meer ga ga

Achmea wil in campagne minder bla bla, meer ga ga
  • Bureaus
  • 2 apr 2024 @ 11:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Volgens verzekeringsmaatschappij Achmea praten we allemaal over wat anders moet, maar wat we zeggen betekent niets als we het niet doen. Om hier aandacht voor te vragen en mensen te prikkelen ergens voor te gaan, start Achmea op 2 april de campagne ‘Ga ergens voor‘.

‘Bij Achmea gaan we voor duurzaam samen leven’, vertelt Marjanne Mulder, senior merkmanager bij Achmea. ‘Vanuit deze visie leveren we een bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Dat kunnen we alleen samen met anderen: klanten, partners, relaties en medewerkers. Samen kun je écht wat bereiken. Als we allemaal meer doen en minder praten maken we meer impact. Daarom agenderen we het fenomeen ‘Bla bla bla’ en willen we Nederland inspireren en motiveren om het niet alleen over goede intenties te hebben maar ook écht iets te gaan doen. ‘Bla bla bla’ is na ‘vuurwerk’ en ‘krakers’ (ouderenwoningen) de derde campagne binnen onze serie ‘Samen leven volgens Achmea’.’

Makkelijker gezegd dan gedaan
Het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, ook wel bekend als de intentie – gedragskloof. Ongeveer 50% van onze voorgenomen goede intenties houden we niet vol of we beginnen er überhaupt niet aan*. Het gebrek aan positieve steun maakt het meestal moeilijk om de stap te maken om ergens vol voor te gaan. Duidelijke doelen stellen en elkaar motiveren en inspireren helpt. Zo is Achmea zelf ook ‘gewoon’ begonnen en gaan we onder andere voor minder verkeersslachtoffers, gezondere medewerkers en duurzame woningen. Marjanne Mulder: ‘We beweren dus niet dat we het allemaal al voor elkaar hebben. En dat is ook niet erg. Impact begint namelijk als je ergens voor gaat. Zo willen we mensen en organisaties inspireren in beweging te komen en steken we elkaar aan om te gaan van praten over onze goede intenties naar het ook echt doen.’

Van Bla bla bla naar Ga ga ga
De campagne start met een commercial waarin herkenbare alledaagse situaties te zien zijn en de oproep klinkt om ergens voor te gaan. Marjanne Mulder: ‘De komende periode laten we van ons horen, met in de kern waar Achmea voor gaat en hoe we dit invulling geven. En die aanstekelijke mentaliteit gaat verder dan alleen deze campagne. Je kan vanuit jezelf ergens voor gaan of met ons als partner, klant of medewerker. De campagne is vanaf dinsdag 2 april te zien op TV en online, meteen gevolgd door een employer branding campagne. Die laat zien wat die Ga ga ga mentaliteit is en hoe je bij Achmea aan maatschappelijke thema’s kunt werken. Ook in onze arbeidsmarktcommunicatie nodigen we mensen nadrukkelijk uit om bij ons ergens voor te gaan.’

Credits:
Opdrachtgever: Achmea 
Bureau: New Growth Strategies (onderdeel van TBWA)
Media: Mindshare 
Productie: Make
Productiemaatschappij: Czar 
Regisseur: Martin Werner 
Offline: MRTN 
Music: Upright Music Copenhagen
Sound design: Wave studios
VFX en online: Studio WhooHoo! 
Grading: Hannibal Lang (BaconX) 
Social: Team5PM

*Nederlands Instituut voor Persoonlijke Ontwikkeling. (2023). Wat is de intentie-gedrag kloof? Waarom is die er? En hoe help je mensen om deze kloof te overkomen? Retrieved from https://www.gedragsveranderaar.nl/intentie-gedrag-kloof



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken