Bewustwordingscampagne moet begrip kweken voor post-covid
- Bureaus
- 19 nov 2024 @ 08:14
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 19 nov 2024 @ 08:14
- Michiel van Zaane
PostCovid NL is de bewustwordingscampagne “Begrip helpt” gestart, een nationale campagne die aandacht vraagt voor de meer dan 450.000 Nederlanders die leven met post-covid, waarvan 90.000 zeer ernstige klachten ervaren.
Post-covid kent wel tweehonderd symptomen, de campagne belicht de twee meest voorkomende: een gebrek een energie en een gebrek aan begrip. Omdat een gebrek aan energie, net als de meeste andere symptomen (denk aan hersenmist, duizeligheid, hartkloppingen PEM en POTS) niet van de buitenkant te zien zijn maakt de campagne het onzichtbare zichtbaar. Met het doel om begrip te vergroten bij het brede publiek.
Ervaringsdeskundigen
De campagne, ontwikkeld door Studio Fik, is mede vormgegeven door ervaringsdeskundigen en heeft als doel heel Nederland te bereiken. Via social media worden video's gedeeld die aandacht vestigen op de meer dan tweehonderd symptomen van post-covid, met speciale aandacht voor de meest voorkomende klachten: gebrek aan energie en een gebrek aan begrip. Patiënten kunnen zelf actief deelnemen door online App-kaarten met hun sociale omgeving te delen, waarin hun specifieke symptomen eenvoudig worden uitgelegd.
Diewke de Haen, directeur van PostCovid NL, over de campagne: ‘We zijn trots op deze campagne. Post-covid kent een grote diversiteit aan symptomen, maar een gebrek aan energie en begrip komen het meest voor. Aan die laatste kunnen we samen iets doen. Deel de video, deel de WhatsApp-kaarten en draag de pin voor meer erkenning en begrip.’
Barbara Tammes, creatief directeur van Studio FIK, over de campagne: ‘Met Begrip helpt geven we mensen met post-covid zelf de regie in handen, door het dragen van een pin kunnen ze kiezen in welke situaties ze willen aangeven dat hun belastbaarheid beperkt is, en met app-kaarten kunnen ze op een eenvoudige manier uit leggen waar ze last van hebben en waar ze tegenaan lopen. De campagne is niet alleen gemaakt in overleg maar wordt ook samen gevoerd met mensen met post-covid.’
De campagne loopt drie maanden, met als doel zoveel mogelijk mensen te bereiken en te betrekken. Iedereen kan bijdragen aan meer begrip door de video's en kaarten te delen met #begriphelpt, #postcovid en #longcovid.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kerst 2024: Deutsche Telekom, omdat... 11-12-2024
- Dentsu Creative geeft Alexa... 10-12-2024
- Volhouden-campagne: Bob wordt Top10-12-2024
- Esprix: Menheere nieuwe... 10-12-2024
- Leescoalitie lanceert... 04-12-2024
- VluchtelingenWerk Nederland lanceert... 03-12-2024