Nieuwe campagne Metakids na 'Jelte viert maanden'

- Bureaus
- 5 mrt 2025 @ 08:49
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 mrt 2025 @ 08:49
- Kel Koenen
Na het indringende succes van de ‘Jelte-campagne’ zet Metakids een volgende stap in de strijd tegen metabole ziekten. De organisatie lanceert deze maand een vervolgcampagne met als doel structurele donateurs te werven en daarmee levensreddend onderzoek te financieren.
In 2023 maakte Nederland kennis met Jelte, een vierjarige jongen met een metabole ziekte, die ‘maanden viert, omdat hij geen jaren meer heeft’. Zijn ouders, Sanne en Hein, besloten na de diagnose alles uit zijn leven te halen en elke maand zijn ‘vermaanddag’ te vieren. De campagne ontroerde velen en wist de ernst van metabole ziekten op de kaart te zetten: 88% van de kijkers gaf aan na het zien van de campagne bekend te zijn met de impact van deze aandoeningen.
Tijdens 3FM Serious Request werd Jelte het gezicht van de ruim tienduizend kinderen in Nederland die lijden aan een metabole ziekte. Vorige week werd bekend dat de campagne finalist is voor een Gouden Loeki, een bekroning voor de meest aansprekende reclames van het jaar.
Hoewel de campagne veel bewustzijn creëerde, is er nog een lange weg te gaan. Momenteel is slechts 15% van de kinderen met een metabole ziekte behandelbaar. Volgens Metakids is structurele financiering van onderzoek nodig om dit percentage te verhogen. ‘Het jaar 2024 was een kantelpunt voor kinderen met een metabole ziekte én hun omgeving’, zegt Jan-Matthijs van Eendenburg van Metakids. ‘Nu hoop ik dat iedereen in beweging zal blijven om meer geld op te halen voor levensreddend onderzoek.’
Jelte’s moeder Sanne voegt daaraan toe: ‘We kunnen Jelte niet redden, maar een volgende Jelte misschien wel. De kennis is er, nu hebben we meer aandacht en middelen nodig om alle puzzelstukken op hun plek te krijgen.’
Met de nieuwe campagne hoopt Metakids niet alleen meer erkenning te krijgen voor metabole ziekten, maar ook de geefbereidheid van het publiek te vergroten. De ambitie is om over tien jaar minstens 50% van de patiënten met een metabole ziekte te kunnen behandelen.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Alpaca’s stelen de show in nieuwe Allianz-campagne
- Akqa Amsterdam, TBWA\, Ace en Happiness triomferen op 59ste...
- Commercialreview Q1 2025: ING, Welkoop en Lidl grote winnaars
- Look-O-Look lanceert kleurrijke merkcampagne
- Emotionele waarde van een fiets centraal in nieuwe campagne...
- Dr. Oetker lanceert Suprema met Chase
Laatste Nieuws
- Branded content zonder verhaal is... 25-04-2025
- [column] Echte verhalen werken beter25-04-2025
- Diva Agency wint internationaal... 25-04-2025
- Branded content werkt pas echt als... 25-04-2025
- WE Fashion selecteert Springbok voor... 24-04-2025
- Gamestate groeit uit tot Europese... 24-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management