Nieuwe campagne Metakids na 'Jelte viert maanden'

Nieuwe campagne Metakids na 'Jelte viert maanden'
  • Bureaus
  • 5 mrt 2025 @ 08:49
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Na het indringende succes van de ‘Jelte-campagne’ zet Metakids een volgende stap in de strijd tegen metabole ziekten. De organisatie lanceert deze maand een vervolgcampagne met als doel structurele donateurs te werven en daarmee levensreddend onderzoek te financieren.

In 2023 maakte Nederland kennis met Jelte, een vierjarige jongen met een metabole ziekte, die ‘maanden viert, omdat hij geen jaren meer heeft’. Zijn ouders, Sanne en Hein, besloten na de diagnose alles uit zijn leven te halen en elke maand zijn ‘vermaanddag’ te vieren. De campagne ontroerde velen en wist de ernst van metabole ziekten op de kaart te zetten: 88% van de kijkers gaf aan na het zien van de campagne bekend te zijn met de impact van deze aandoeningen.

Tijdens 3FM Serious Request werd Jelte het gezicht van de ruim tienduizend kinderen in Nederland die lijden aan een metabole ziekte. Vorige week werd bekend dat de campagne finalist is voor een Gouden Loeki, een bekroning voor de meest aansprekende reclames van het jaar.



Hoewel de campagne veel bewustzijn creëerde, is er nog een lange weg te gaan. Momenteel is slechts 15% van de kinderen met een metabole ziekte behandelbaar. Volgens Metakids is structurele financiering van onderzoek nodig om dit percentage te verhogen. ‘Het jaar 2024 was een kantelpunt voor kinderen met een metabole ziekte én hun omgeving’, zegt Jan-Matthijs van Eendenburg van Metakids. ‘Nu hoop ik dat iedereen in beweging zal blijven om meer geld op te halen voor levensreddend onderzoek.’

Jelte’s moeder Sanne voegt daaraan toe: ‘We kunnen Jelte niet redden, maar een volgende Jelte misschien wel. De kennis is er, nu hebben we meer aandacht en middelen nodig om alle puzzelstukken op hun plek te krijgen.’

Met de nieuwe campagne hoopt Metakids niet alleen meer erkenning te krijgen voor metabole ziekten, maar ook de geefbereidheid van het publiek te vergroten. De ambitie is om over tien jaar minstens 50% van de patiënten met een metabole ziekte te kunnen behandelen.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken