Digitale Museumkaart krijgt frisse campagne en modern jasje van Onze Kapel
.jpg)
- Bureaus
- 3 jun 2025 @ 16:25
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Campagnes
- 3 jun 2025 @ 16:25
- Imke Walenberg
De Museumkaart is niet langer alleen een stukje plastic in je portemonnee, maar ook een app in je broekzak. Creative agency Onze Kapel lanceert deze maand een landelijke campagne om de introductie van de digitale Museumkaart te vieren. Tegelijkertijd krijgt het vertrouwde cultuurmerk een visuele make-over. En dat alles in een stijl die net zo uitnodigend is als de musea zelf.
Onder de noemer ‘Is jouw Museumkaart al digitaal?’ daagt de campagne Museumkaarthouders uit om over te stappen op de nieuwe app-versie van hun kaart. Die geeft niet alleen toegang tot meer dan 500 musea in Nederland, maar biedt ook een up-to-date overzicht van tentoonstellingen, locaties en inspiratie. Altijd binnen handbereik. 'Een app vol inspiratie dus,' vat creative director Pim Gerrits van Onze Kapel samen. 'En met de campagne willen we ook mensen bereiken die musea nog niet vaak bezoeken.'
Volledige merkopfrisbeurt
De eerste samenwerking tussen Museumkaart en Onze Kapel draait dan ook om meer dan een app lanceren; het is een volledige merkopfrisbeurt. Van de cadeaukaart tot briefpapier en van social video’s tot bewegend beeld in musea, alles kreeg een modern, open en toegankelijke uitstraling. Denk: heldere kleuren, herkenbare typografie en verrassend speelse uitingen, waaronder een oma die een museumstuk nét iets te enthousiast aanwijst.
.jpg)
'Het merk Museumkaart is door de jaren heen uitgegroeid tot een van de bekendste van Nederland,' zegt Martin de Rooij, Hoofd Marketing en Communicatie bij de Museumvereniging. 'Met deze campagne willen we het merk klaarstomen voor de toekomst, zonder de herkenbaarheid te verliezen.'
Dat het concept bij een breed publiek moet landen, staat voorop. 'We willen zoveel mogelijk verschillende mensen laten genieten van musea,' benadrukt directeur Vera Carasso. Wat in 1981 begon als de Museumjaarkaart voor 167 musea, is in 2025 uitgegroeid tot een cultureel icoon waarmee je ruim 500 musea kunt bezoeken. Nu dus ook met één druk op je scherm.
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rijksoverheid lanceert campagne Man, zeg er wat van
- Belastingdienst lanceert 'handige' campagne
- Intertoys brengt De Grote Sinterklaasfilm tot leven
- Makro brengt humor in eindejaarshectiek
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
Laatste Nieuws
- Wegenwacht richt pijlen op jongere... 14-11-2025
- Nieuwe campagne Slachtofferhulp... 13-11-2025
- Volkswagen en TeamNL lanceren... 12-11-2025
- Verkeersverwachtingen.nl zet... 12-11-2025
- Foam krijgt nieuwe merkidentiteit12-11-2025
- Neople wint publieksprijs bij... 11-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

