Bruna test AI-commercial en -billboard en consument lijkt geen verschil te zien

Bruna test AI-commercial en -billboard en consument lijkt geen verschil te zien
  • Bureaus
  • 16 okt 2025 @ 14:14
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Uit onderzoek van Talpa Media en DVJ Insights lijkt AI-content te winnen aan geloofwaardigheid ten opzichte van traditionele campagnes. Hanneke Berghoef, Hoofd Marketing & Communicatie bij Bruna: ‘Onze zomercampagne is daar een concreet voorbeeld van.’

Berghoef vervolgt: ‘Bruna zette deze zomer een brede mix van middelen in: folders, social posts en als primeur een AI-gecreëerde tv-spot en AI-billboard. Daarmee bereikten we 6,7 miljoen Nederlanders boven de 13 jaar. De campagne richtte zich niet alleen op zichtbaarheid, maar vooral op het versterken van de merkbeleving: Bruna als vertrouwde partner tijdens de zomer, zowel voor vakantiegangers als voor thuisblijvers. Uit effectmeting door DVJ Insights en Media Reverse blijkt dat de AI-uitingen spontaan werden geassocieerd met zomerse thema’s als vakantie en strand. Slechts één op de vijf respondenten gaf na doorvragen aan dat de spot of het billboard door AI was gemaakt, terwijl bijna de helft het verschil niet zag. De resultaten wijzen erop dat AI-content geloofwaardig kan worden geïntegreerd in campagnes, zonder concessies aan merkbeleving of effectiviteit. Met deze campagne hebben we laten zien dat vernieuwing perfect samengaat met het vertrouwde gevoel dat mensen bij Bruna hebben. Het feit dat consumenten de AI-uitingen als vanzelfsprekend accepteerden, geeft ons vertrouwen om te blijven experimenteren met nieuwe creatieve middelen.’

In de komende editie van MarketingTribune, die volgende week verschijnt, een artikel over neuromarketingonderzoek naar AI-commercials waaruit blijkt dat lang niet alle merken, zoals Coca-Cola, het zo goed doen als Bruna.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken