Voedingscentrum gaat ‘eetdrammen’ tegen

Voedingscentrum gaat ‘eetdrammen’ tegen
  • Bureaus
  • 8 okt 2025 @ 09:30
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het Voedingscentrum en Truman Amsterdam lanceren een opvallende bewustwordingscampagne tegen ‘eetdrammen’: het opdringerig aanzetten tot het eten van ongezond voedsel.

Met deels AI-gegenereerde beelden maakt de campagne zichtbaar hoe onze omgeving vol zit met verleidingen – van supermarkten tot social media – die ons eetgedrag ongemerkt beïnvloeden. ‘We denken dat we zelf bepalen wat we eten, maar in werkelijkheid wordt onze keuze dagelijks gestuurd door wat zichtbaar, bereikbaar en gemakkelijk is’, aldus het Voedingscentrum. Met het nieuwe woord eetdrammen krijgt dit maatschappelijke probleem een naam, waardoor het gesprek over de ongezonde voedselomgeving op gang komt.

De creatie van Truman Amsterdam legt de vinger op de zere plek. ‘Eetdrammen is zo alledaags dat we het nauwelijks nog opmerken. Juist daarom wilden we iets maken dat aan het denken zet’, zegt Paul Hillesum, creative director bij Truman.

Bekijk hieronder de campagnefilms:



De campagne toont hoe het ‘drammende’ voedingsaanbod – van schreeuwerige verpakkingen tot snackreclames – gezonde keuzes in de weg zit. Als er niets verandert, zal in 2050 naar verwachting 64 procent van de Nederlanders overgewicht hebben. Met deze campagne roept het Voedingscentrum op tot een gezondere balans tussen aanbod, reclame en gedrag, ondersteund door consumenten, aanbieders én politiek.

De visuele vertaling van eetdrammen is opvallend en soms confronterend: levensechte AI-mascottes, zoals een opdringerige zak chips of een ijsje dat iemand achternazit, verbeelden een eetomgeving die zich voortdurend opdringt. De productie kwam tot stand in samenwerking met Hai Agency.

Credits

Klant: Voedingscentrum
Verantwoordelijk bij klant: Nadine Sevriens, Kitty van Wijk, Heleen Schuit-van Raamsdonk
Bureau: Truman Amsterdam
Concept en creatie: Truman Amsterdam
AI-video: Hai Agency
Grading: Erik Edit
Muziek: Studio Blob

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken