Voedingscentrum gaat ‘eetdrammen’ tegen

- Bureaus
- 8 okt 2025 @ 09:30
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 8 okt 2025 @ 09:30
- Kel Koenen
Het Voedingscentrum en Truman Amsterdam lanceren een opvallende bewustwordingscampagne tegen ‘eetdrammen’: het opdringerig aanzetten tot het eten van ongezond voedsel.
Met deels AI-gegenereerde beelden maakt de campagne zichtbaar hoe onze omgeving vol zit met verleidingen – van supermarkten tot social media – die ons eetgedrag ongemerkt beïnvloeden. ‘We denken dat we zelf bepalen wat we eten, maar in werkelijkheid wordt onze keuze dagelijks gestuurd door wat zichtbaar, bereikbaar en gemakkelijk is’, aldus het Voedingscentrum. Met het nieuwe woord eetdrammen krijgt dit maatschappelijke probleem een naam, waardoor het gesprek over de ongezonde voedselomgeving op gang komt.
De creatie van Truman Amsterdam legt de vinger op de zere plek. ‘Eetdrammen is zo alledaags dat we het nauwelijks nog opmerken. Juist daarom wilden we iets maken dat aan het denken zet’, zegt Paul Hillesum, creative director bij Truman.
Bekijk hieronder de campagnefilms:
De campagne toont hoe het ‘drammende’ voedingsaanbod – van schreeuwerige verpakkingen tot snackreclames – gezonde keuzes in de weg zit. Als er niets verandert, zal in 2050 naar verwachting 64 procent van de Nederlanders overgewicht hebben. Met deze campagne roept het Voedingscentrum op tot een gezondere balans tussen aanbod, reclame en gedrag, ondersteund door consumenten, aanbieders én politiek.
De visuele vertaling van eetdrammen is opvallend en soms confronterend: levensechte AI-mascottes, zoals een opdringerige zak chips of een ijsje dat iemand achternazit, verbeelden een eetomgeving die zich voortdurend opdringt. De productie kwam tot stand in samenwerking met Hai Agency.
Credits
Klant: Voedingscentrum
Verantwoordelijk bij klant: Nadine Sevriens, Kitty van Wijk, Heleen Schuit-van Raamsdonk
Bureau: Truman Amsterdam
Concept en creatie: Truman Amsterdam
AI-video: Hai Agency
Grading: Erik Edit
Muziek: Studio Blob
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Reckitt kiest WPP Media voor... 07-11-2025
- DA kiest Zuiver Group als nieuwe... 07-11-2025
- Rijksoverheid lanceert campagne Man,... 05-11-2025
- War Child toont veerkracht in nieuwe... 05-11-2025
- Makro brengt humor in... 05-11-2025
- ICI Paris XL lanceert sitcomserie La... 04-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

