Nieuwe merkidentiteit Foam

Nieuwe merkidentiteit Foam
  • Bureaus
  • 12 nov 2025 @ 08:07
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Fotografiemuseum Foam in Amsterdam heeft een nieuwe huisstijl en een volledig design­systeem gelanceerd, ontwikkeld in samenwerking met Wieden+Kennedy Amsterdam. De vernieuwing vormt een visuele herpositionering van het museum, het magazine en de digitale platforms, en valt samen met de wereldwijde campagne voor de 'Foam Talent 2026 Open Call'.

De nieuwe identiteit is gebouwd op het inzicht dat het logo ‘Foam’ voortkomt uit de samenstelling van Fo (Fotografiemuseum) en am (Amsterdam). In de vernieuwde vormentaal worden deze twee elementen symbolisch gescheiden en weer samengebracht – een verwijzing naar de dubbele identiteit van Foam: geworteld in Amsterdam, maar internationaal gericht. De visuele stijl balanceert tussen orde en spanning, met een sterke typografische en editorial uitstraling die de relatie tussen museum, magazine en digitaal platform versterkt.

‘Deze vernieuwde huisstijl weerspiegelt de voortdurende evolutie van Foam’, zegt Irene Bakker, hoofd marketing en communicatie en MT-lid bij Foam. ‘In samenwerking met Wieden+Kennedy is een dynamische beeldtaal ontwikkeld die onze merken en submerken verbindt en motion centraal stelt. Zo versmelten identiteit, fotografie en design op een speelse, eigentijdse manier — en bevestigen we opnieuw ons geloof in de kracht van fotografie om uit te dagen, te inspireren en te verbinden.’

Volgens Alex Thursby-Pelham, Design Director van Wieden+Kennedy Amsterdam, was de samenwerking bijzonder inspirerend. ‘Foam is een cultureel hoogtepunt van Amsterdam voor iedereen in ons designteam - samenwerken met hen was een droom. Dat we via dit project konden verbinden met de stad waarin we leven en werken, maakte het extra bijzonder.’

Een opvallend kenmerk van het nieuwe systeem is de rol van beweging als vast onderdeel van de merktaal. De herkenbare snede in de letter ‘a’ van het logo dient als visuele leidraad, terwijl principes als Resisting Flow en Angular Tension Foam een meer fotografische, minder conventionele digitale uitstraling geven. De nieuwe stijl is onder meer te zien bij de tentoonstelling Blommers & Schumm: Mid-Air, die loopt tot februari 2026.

De eerste internationale toepassing van de vernieuwde ontwerpprincipes is de campagne voor Foam Talent 2026, ontwikkeld door W+K’s Design Studio en The Kennedys. De campagne, met de slogan ‘Let the world see what you see’, richt zich op jonge beeldmakers wereldwijd en benadrukt de verbindende kracht van fotografie.

De nieuwe merkidentiteit en Foam Talent-campagne zijn vanaf nu zichtbaar in het museum, op de website, in het magazine en op diverse locaties in Amsterdam.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken