Nieuwe merkidentiteit Foam

- Bureaus
- 12 nov 2025 @ 08:07
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 12 nov 2025 @ 08:07
- Kel Koenen
Fotografiemuseum Foam in Amsterdam heeft een nieuwe huisstijl en een volledig designsysteem gelanceerd, ontwikkeld in samenwerking met Wieden+Kennedy Amsterdam. De vernieuwing vormt een visuele herpositionering van het museum, het magazine en de digitale platforms, en valt samen met de wereldwijde campagne voor de 'Foam Talent 2026 Open Call'.
De nieuwe identiteit is gebouwd op het inzicht dat het logo ‘Foam’ voortkomt uit de samenstelling van Fo (Fotografiemuseum) en am (Amsterdam). In de vernieuwde vormentaal worden deze twee elementen symbolisch gescheiden en weer samengebracht – een verwijzing naar de dubbele identiteit van Foam: geworteld in Amsterdam, maar internationaal gericht. De visuele stijl balanceert tussen orde en spanning, met een sterke typografische en editorial uitstraling die de relatie tussen museum, magazine en digitaal platform versterkt.
‘Deze vernieuwde huisstijl weerspiegelt de voortdurende evolutie van Foam’, zegt Irene Bakker, hoofd marketing en communicatie en MT-lid bij Foam. ‘In samenwerking met Wieden+Kennedy is een dynamische beeldtaal ontwikkeld die onze merken en submerken verbindt en motion centraal stelt. Zo versmelten identiteit, fotografie en design op een speelse, eigentijdse manier — en bevestigen we opnieuw ons geloof in de kracht van fotografie om uit te dagen, te inspireren en te verbinden.’
Volgens Alex Thursby-Pelham, Design Director van Wieden+Kennedy Amsterdam, was de samenwerking bijzonder inspirerend. ‘Foam is een cultureel hoogtepunt van Amsterdam voor iedereen in ons designteam - samenwerken met hen was een droom. Dat we via dit project konden verbinden met de stad waarin we leven en werken, maakte het extra bijzonder.’
Een opvallend kenmerk van het nieuwe systeem is de rol van beweging als vast onderdeel van de merktaal. De herkenbare snede in de letter ‘a’ van het logo dient als visuele leidraad, terwijl principes als Resisting Flow en Angular Tension Foam een meer fotografische, minder conventionele digitale uitstraling geven. De nieuwe stijl is onder meer te zien bij de tentoonstelling Blommers & Schumm: Mid-Air, die loopt tot februari 2026.
De eerste internationale toepassing van de vernieuwde ontwerpprincipes is de campagne voor Foam Talent 2026, ontwikkeld door W+K’s Design Studio en The Kennedys. De campagne, met de slogan ‘Let the world see what you see’, richt zich op jonge beeldmakers wereldwijd en benadrukt de verbindende kracht van fotografie.
De nieuwe merkidentiteit en Foam Talent-campagne zijn vanaf nu zichtbaar in het museum, op de website, in het magazine en op diverse locaties in Amsterdam.

-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Foam krijgt nieuwe merkidentiteit12-11-2025
- Neople wint publieksprijs bij... 11-11-2025
- Artis viert duisternis met campagne... 11-11-2025
- Closed on Monday kiest Sheltersuit... 10-11-2025
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren... 10-11-2025
- Centraal Beheer start campagne om... 10-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

