NCTV wil Nederland vooruit laten denken

NCTV wil Nederland vooruit laten denken
  • Bureaus
  • 3 nov 2025 @ 06:00
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en Havas Lemz zijn gestart met de meerjarige publiekscampagne 'Denk vooruit'. Met de campagne willen zij Nederlanders aanzetten om zich nu al voor te bereiden op noodsituaties waarin stroom, water of internet plotseling wegvallen.

De urgentie is groot, benadrukt de NCTV: de kans op verstoringen neemt toe en de eerste 72 uur van een crisis zijn cruciaal. Volgens recent onderzoek heeft slechts drie op de tien Nederlanders een noodpakket in huis. ‘In de campagne laten we zien wat er kan gebeuren en hoe je jezelf kunt voorbereiden’, zegt Josine Quist, senior communicatieadviseur bij de NCTV. ‘Hulpdiensten kunnen niet overal tegelijk zijn. Kleine stappen nu kunnen straks een groot verschil maken.’

De campagne draait volgens de initiatiefnemers niet om angst, maar om veerkracht en samenwerking. Denk vooruit wil voorbereiden vanzelfsprekend maken – een collectieve houding waarin burgers, bedrijven en overheden elkaar versterken. Het centrale thema vat dat samen: ‘Wat jij vandaag doet, maakt ons morgen sterker.’

Bekijk hieronder de commercial: 



De visuele identiteit van de campagne bestaat uit een schild met een vinkje, een symbool voor paraatheid en bescherming. Dat beeldmerk is vrij beschikbaar voor organisaties in Nederland die willen aansluiten bij de boodschap.

De eerste fase van de campagne richt zich op bewustwording. In de tv-commercial – geregisseerd door Ismael ten Heuvel – wordt een plotselinge landelijke stroomstoring realistisch in beeld gebracht. ‘Zo’n noodsituatie moet groots voelen, maar zonder paniek te zaaien’, zeggen creatieven Rein van der Ven en Merien Kunst. ‘We laten zien dat voorbereiding rust brengt – en dat je erdoorheen komt.’

Later in de campagne verschuift de focus naar praktische actie. Eind november ontvangen 8,5 miljoen huishoudens een boekje met concrete tips over noodpakketten en noodplannen. Ook gemeenten en andere partners doen mee aan de landelijke activatie. Volgens strateeg Michiel Cox van Havas Lemz is samenwerking de sleutel: ‘Om van voorbereiden een normale houding te maken, moet je zien dat je niet de enige bent. Wat jij doet, draagt bij aan een weerbare samenleving voor ons allemaal.’

Credits
Opdrachtgever: Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Francien Machielse (NCTV), Josine Quist (NCTV), Lotte van Bosse NCTV), Tessa Erkendiep (NCTV), Esmée Oudman (DPC), Michiel Dammen (DPC), Charlotte Mattijssen (DPC), Martijn Bemelmans (DPC) Rita Timmerman (DPC)
Bureau: Havas Lemz (Bart Tetteroo, Michiel Cox, Rein van der Ven, Merien Kunst, Hanneke Kramer, Tim Claassen, Remco Marinus, Jordi van Harlingen, Sven Thierie, Jorrien Kremer)
Gedragsbureau: Duwtje (Robyn Luiten)
PR: HvdM (Danielle Tamis, Thijs Ros, Lana van Kouwenberg)
Media: Initiative (Jessica Groot, Nick Urannie, Inge Belfor)
Productiebureau: Pink Rabbit
Director: Ismael ten Heuvel
Executive producer: Mireille Lampe, Niels Visser
Producer: Leilany Sanz
DOP: Zeeger Verschuren
Offine edit: Martin Heijgelaar
VFX: The Compound (Nino Oosterwijk, Daniel Falkenhagen Corte-Real, Tim van Paassen, Saba Nayagam, Nina Blaauwbroek, Ouassim Ecchardi, Swaen Nouwen)
Grading & Online: Crabsalad (Laurens Orij)
Muziek: Tom Tukker
SFX & VO: Soundcircus (Feike de Wit, Zeno Hehenkamp)

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken