Rutte is een knakworst

Rutte is een knakworst
  • Bureaus
  • 11 mrt 2014 @ 15:22
  • 27611 x gelezen
  • Link
  • Dick van der Lecq
    Dick van der Lecq

    Managing Director
    DDB Unlimited
  • PolitiekCampagnesReclameCreatie

Vroegâh hadden we niet alleen stemrecht maar ook stemplicht. Na de afschaffing van dit laatste in 1970 is het met de opkomst steeds droeviger gesteld. Bij de Gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart gaan we een nieuw dieptepunt tegemoet. Tijd voor actie, harde actie.

Overal in het land worden borden in elkaar gespijkerd voor lokale verkiezingsposters. De posters zijn rijdend sowieso niet leesbaar. Maar wie er de auto even voor stilzet, wordt ruimschoots beloond met een mozaïek van vermakelijk amateurgepruts. Portretten van lelijke lijsttrekkers met rijmelarij van likmevestje. Wat te denken van de CDA in Maasgouw met “Koen, moet je doen!”. Of van de VVD in Uden met “Daar plukt Uden vruchten van”. De sadistische voorrondes van The Voice of Holland zijn er niets bij.

Hoe kan het toch zijn dat het land van 17 miljoen mensen, wereldberoemde deltawerken en 24 Olympische medailles zich met deze verkiezingen zo belachelijk maakt. Waren lokale partijkassen zo leeg dat de campagnes uitbesteed werden aan de lokale sociale werkplaats? Werden de campagnes bedacht in zwaar benevelde staat van carnaval?

Het is de hoogste tijd om de verkiezingen uit het amateurmoeras te trekken. En de A-merk status te verschaffen die het verdient. Laten we de Gemeenteraadsverkiezingen vooral zien als een knakworst. En de overheid als een knakworstverkoper. Die zich een paar eenvoudige vragen stelt. Zoals welk soort knakworst de doelgroep blieft. Wat het grote voordeel is van deze knakworst. Welke doelgroep het makkelijkst verleid kan worden. En welke media deze doelgroep graag bij de knakworst consumeert.

Een A-merk heeft hoge naamsbekendheid, goede reputatie en opvallende reclame om de gevestigde reputatie te versterken. Bij de volgende verkiezingen selecteert de overheid dus een serieus VEA-reclameadviesbureau. Het bureau krijgt een serieuze business-doelstelling: het verhogen van de opkomst van 50% naar 75%. Zeg maar het niveau van de Kamerverkiezingen. En het bureau begint niet met het verzamelen van amateurkiekjes met sinterklaasrijm. Maar denkt eerst serieus na en verzint een list. Een uitvinding van het niveau 4-uur Cup-a-Soup. Of beter nog: het virtuele lokmeisje ‘Sweetie’.

De campagne maakt de gemeenteraadsverkiezingen relevant, actueel en letterlijk talk of the town. Het creëert rumoer, verhitte discussies en Amerikaanse toestanden op het gemeentehuis. En knakworst Rutte, die gaat op de schouders bij de Effie-uitreiking. 

Dick van der Lecq

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken