ING en Big Data: de nieuwe goldrush

ING en Big Data: de nieuwe goldrush
  • Bureaus
  • 3 apr 2014 @ 14:15
  • Link
  • Rogier van Kralingen
    Rogier van Kralingen

    Schrijver/spreker/marketeer
    TheWholeStory
  • ConsumentenBig dataPolitiek

Ze hadden gewoon keihard gelijk. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, want nota bene een bank zal de geschiedenis ingaan als het eerste Nederlandse bedrijf dat echt eerlijk is geweest over hun data. Nu de storm is gaan liggen rond ING, hebben we eindelijk een moment om objectief naar de case te kijken. Wat overblijft is opmerkelijk: we moesten ons schamen voor onze eigen reactie.

Toen ik voor het eerst las dat ING mijn data wilde inzetten om aan adverteerders te verkopen had ik dezelfde Pavlov reactie als iedereen. Het gore lef! Mijn data! Helaas, the joke is on us. We moeten ons realiseren dat alle bedrijven en overheden op dit moment middenin een nieuwe goldrush van Big Data terecht zijn gekomen. En net als bij de cowboys in het Wilde Westen is het adagium shoot first, ask questions later.

Want in diezelfde krant stond het bericht dat 25% van alle websites in NL zich niet aan de cookie-wetgeving houden. Onze politie gebruikt drones zonder wettelijk kader. De Belastingdienst gebruikt alcoholcontroles om achterstallige belasting op te halen. De marechaussee dendert door Schiphol om verkeersboetes te claimen. Om nog maar niet te spreken over de sociale media die al jaren onze data aan adverteerders aan het verkopen zijn.

Data, data, data. Wie het heeft krijgt geld, macht en controle. Ook ING heeft het. En die goede zielen besloten iets bijzonders te doen: aan de klant te vragen of ze het mochten gebruiken. Kunt u zich herinneren dat Google dat ooit aan u heeft gevraagd? Heeft u een net toestemmingsbriefje ontvangen van de marechaussee? Krijgt u een keurige notificatie van de NSA als ze weer eens een email van u gescand hebben?

ING is het eerste bedrijf dat aan haar klant toestemming heeft gevraagd. Permission Marketing heet dat officieel. Maar officieus bestaat die tak van marketingsport nog helemaal niet. Het getuigt daarom van cojones. In mijn hoofd heeft het merk ING een flinke plus gekregen. Dit is de toekomst.

Natuurlijk heeft de PR-afdeling liggen tukken. Ze hadden even geen rekening gehouden met het feit dat een bank nog steeds voor geen ene millimeter vertrouwd wordt. Een bericht dat onze privacy raakt wordt dan direct uit haar verband gerukt. Hadden ze kunnen weten. Een PR-blunder van jewelste.

Maar dat maakt de move van ING niet minder eerlijk. In deze razendsnel veranderende tijd, waarin blijkbaar alleen de Stille Oceaan nog een internetloos stukje aarde heeft, vind ik het bijzonder fijn als een bedrijf voor de verandering een keer toestemming vraagt om mijn data te gebruiken. Het geeft mij een optie die ik bij niemand anders heb: ja of nee zeggen.

Maar wat doen wij Nederlanders? We sabelen het neer. Big Data-gebruik blijft daarmee in het grijze gebied van de illegaliteit hangen. Het is een soort coffeeshop-gedoogbeleid. Het is overal, maar iedereen houdt zijn ogen er voor gesloten.  

Rogier van Kralingen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken