Upgradia: blijf opmerkelijk!

Upgradia: blijf opmerkelijk!
  • Bureaus
  • 17 apr 2014 @ 14:06
  • Link
  • Helga Voogd
    Helga Voogd

    Partner
    Van Santen Netwerk
  • ConceptenDoelgroep

Wat een intrigerend woord is het toch: Upgradia! Ik kwam het voor het eerst tegen op Trendwatching.com. Upgradia is de nieuwe kreet voor oneindige verbetering en komt overgevlogen uit de virtuele wereld. Online vindt de ene update na de andere plaats. Het besturingsprogramma van de computer is nog niet aangepast of het volgende dient zich alweer aan. Het kan altijd beter, sneller, slimmer.

Mijn smartphone adviseert me inmiddels dagelijks om een lijst apps te upgraden. Ik ben al helemaal gewend aan al die update-notificaties. Ik wil de beste resultaten, en ik niet alleen, heb ik gemerkt. Upgradia is ongemerkt invloed gaan uitoefenen op onze verwachtingen en ons gedrag. Producten en diensten in de echte wereld moeten ook meebewegen. Als die schoenenwinkel zijn service niet snel verbetert, bestel je dat kekke paar high heels wel online. Een fototoestel zonder share-modules is zóóó 2013 en kledingmerken moeten liefst zes collecties per jaar lanceren om consumenten te blijven boeien en aan zich te binden.

De versnelling versnelt. De Nieuwe Realiteit vereist enerzijds een vooruitziende blik, anderzijds een praktische vertaling van al die nieuwe ideeën. Het blijft niet meer bij denken alleen, het is vooral doen. Je moet opmerkelijk blijven.

Laatst genoot ik op uitnodiging van een vriendin een diner in ‘t Schulten Hues in Zutphen. Tsjonge, wat was dat een enerverende ervaring, en niet alleen omdat het eten er ongelooflijk lekker is. De eigenaren hebben het een paar jaar geleden over een andere boeg gegooid. Ze beschouwden de crisis letterlijk als een poort naar de toekomst. In plaats van in te krimpen breidden ze uit. Ze openden naast het restaurant een kookstudio, een webwinkel, nog een brasserie en smeedden een samenwerkingsverband met het hotel aan de overkant. Ze stelden hun prijzen bovendien naar beneden bij. Zonder concessie te doen aan kwaliteit, wat een uitdaging van jewelste was. Het zou makkelijker zijn geweest om-recht-toe-recht-aan-gerechten op de kaart te zetten, maar dat wilde de chef niet. Je hebt ook nog zoiets als creativiteit en werkplezier, vond hij.

Als je op en top gemotiveerd bent, risico’s durft te nemen en jezelf uitdagingen blijft stellen, leidt dat doorgaans tot fantastisch werk en happy fans. Bij ‘t Schulten Hues gaan ze nóg een stapje verder. Alles wat ze doen, doen ze in het belang van de kritische klant. Die moet genieten en ontspanning ervaren. Om dat doel te bereiken zijn de processen strak geregisseerd, zonder te vergeten dat een organisatie ook flexibiliteit nodig heeft om optimaal te kunnen presteren.

In de horeca is dat niet anders dan in IT of marketing communicatie. Het is een constante zoektocht naar verbetering. Voortdurend gloren er nieuwe perspectieven die de moeite waard zijn om te verkennen. Je kunt enorm filosoferen over de Nieuwe Werkelijkheid. Je kunt denken dat vroeger alles beter was en dat het fantastisch is als bomen tot in de hemel groeien. Je kunt wegdromen bij de gedachte aan een veertiendaagse fotoshoot op de Malediven. Maar je kunt je ook afvragen wie daar nou eigenlijk beter van wordt. De foto meestal niet.

Misschien is het slimmer om niet alle veranderingen te willen snappen en hard door te werken om het tij van budgetcuts en return on investment te pareren. Bij voorkeur met kwalitatief hoogwaardig werk waar de creativiteit vanaf spat, tegen prijzen waarvan de klant niet meteen terugdeinst. Misschien is het verstandig om samenwerkingsverbanden aan te gaan die je verder helpen. Misschien is het zinvol om heel groot Upgradia op de muur tegenover je bureau te schrijven, zodat je beseft dat we leven in een tijd van oneindige verbetering.

Verwachtingen zijn hooggespannen. Stilstaan is geen optie. Leef je vak. Leef je passie. Daar kun je heel lang over denken, maar je kunt het ook gewoon gaan doen. Zoals ik al schreef: blijf opmerkelijk. En vergeet er vooral niet van te genieten.  

Helga Voogd

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken