Paola Cassone: WK blues

Paola Cassone: WK blues
  • Bureaus
  • 6 jun 2014 @ 09:30
  • Link
  • Paola Cassone
    Paola Cassone

    Performance Strategy Director
    Initiative
  • Online advertising

Het is weer zover! Het WK Voetbal komt eraan en iedereen is druk bezig met de voorbereidingen: kratten bier, stapels chips en borrelnootjes, de onmisbare oranje parafenalia enzovoort. Maar dit jaar zijn er twee fundamentele gamechangers: de online VoD diensten van Netflix en HBO en de mobiele apparaten van smartphone tot tablet en alle varianten daar tussenin.

Dit wordt het eerste Solarian WK en ook het eerste WK waar niet-voetbalfanaten (ja ja, ze bestaan en ik ben er een van) de mogelijkheid hebben om gezellig op de bank te zitten met manlief en de eerste drie seizoenen van Game of Thrones in te halen. Voor de niet Asimov-fans: Solaria is de planeet waar een schaarse menselijke populatie, omringd door 400 robots per persoon, exclusief via driedimensionale video met elkaar communiceert: een beetje zoals de holomessage van Princes Leia aan Obi-Wan in Star Wars IV, maar dan live.

Ik zie het al voor me: vrijdagavond 13 juni, vijf voor 9. Manlief en zoonlief zitten op de bank te chatten met hun vrienden en oranjefanaten in Italië, Duitsland en Zweden over het resultaat van Mexico tegen Kameroen terwijl ik de rommel in de keuken opruim. Zodra het beginsignaal heeft geklonken en de gebruikelijke, religieuze stilte over de stad valt, doe ik mijn oordopjes in en begint mijn GoT marathon met aflevering 1 van seizoen 1. In de pauze heb ik ruim de tijd om aflevering 2 te uploaden terwijl de mannen de highlights van de eerste helft bekijken op nos.nl, skypend en whatsappend over de prestatie van Oranje. Tegen het einde van de wedstrijd heeft mijn zoon minstens drie goede grappen en een coole video ontvangen en weer verspreid binnen zijn vriendenkring op YouTube. Mijn man kijkt alle highlights nog een keer en update de scores op zijn fantasy voetbal message board.

Bovenstaand scenario klonk twee jaar geleden misschien net zo futuristisch als de Robot Chronicles. Maar inmiddels is dit de realiteit. En denk niet dat het gaat om verheven conversaties? Nee, het wordt echt net zo plat als  ouwehoeren in de stamkroeg, denk erom.

Volgens GfK had 67% van ons in december 2013  een smartphone en 53% van de huishoudens een tablet. Tijdens het laatste EK was dat maar 48% en 23%; de groeiratio zit tussen 30 en 20% per half jaar. Zullen we wedden dat binnen nu en 13 juni deze cijfers richting 80% geklommen zijn? Wat in 2012 een hobby voor the happy few was, is anno nu gewoon beschikbaar voor Jan Modaal.

Gedurende de Olympische Spelen van 2012 gebruikte tweederde van smartphone-eigenaars hun apparaat om resultaten en nieuws te checken, achtergrondinformatie te zoeken en de wedstrijden nogmaals te bekijken. Ook besteedden de eigenaars van mobiele apparaten gemiddeld 45% meer tijd aan videocontent dan mensen die alleen TV keken. Reken maar uit wat dat dus in 2014 betekent. Ook al zijn Nederlanders best bescheiden in het delen van opinies op sociale netwerken (zou je misschien niet zeggen maar het blijkt uit allerlei internationale onderzoeken), minstens een op vijf zal dagelijks naar hun sociale kring van gemiddeld 80 mensen posten over het WK en alle gerelateerde videocontent. De niet-voetbalfanaten – óók een op vijf Nederlanders – zullen daarentegen massaal een abonnement op Netflix of HBO afsluiten. Dan maar hopen dat de servers het volhouden. Over welke type mensen hebben we het? Kijk op de bank: daar zitten ze, je kinderen en je ega.

Ik hoor het al, de grote vraag: wat is TV-reclame gedurende het WK nog waard? Op welkscreen wordt er gekeken tijdens de reclameblokken? Legitieme vraag, maar niet interessant. Als het mijn geld was, zou ik gewoon mijn community management budget opschroeven en de CRM-ploeg versterken met een paar slimme bloggers die via Twitter en Facebook met grappen over voetbal de fans tijdens de wedstrijd vermaken.

Daarentegen, wie heeft voor die andere groep een gratis abonnement op Netflix als WK-premium aangeboden? Juist. Weer een gemiste kans. Volgende keer beter.

 

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative

www.initiative.nl

Paola Cassone

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken