Een zomer om óm te denken

Een zomer om óm te denken
  • Bureaus
  • 11 jul 2014 @ 20:03
  • Link
  • Helga Voogd
    Helga Voogd

    Partner
    Van Santen Netwerk
  • MarketingInnovatieCreatieMobile

De zomervakanties staan weer voor de deur. Een periode om op adem te komen en de waan van de dag achter ons te laten. Vakantie gebruik ik om te lezen, van het leven te genieten en om op nieuwe gedachten te komen. Stil zitten lukt me niet. Ik geef mezelf deze zomer dan ook huiswerk mee. Ik moet de volgende vragencombinatie beantwoorden: Hoe kan ons bureau het absolute verschil gaan maken en wat zouden klanten missen als wij er niet meer zijn?

Toen ik een klant van mijn vakantieplannen op de hoogte stelde, reageerde ze enigszins verwonderd. Ze vond dat ik te hard voor mezelf was. Maar hoe langer ze erover nadacht, des te enthousiaster ze werd. ‘s Avonds whatsappte ze dat ze zichzelf de komende tijd een vergelijkbare vraag zou stellen: Hoe kunnen mijn afdeling communicatie en ik het verschil maken en wat zou mijn bedrijf missen als de afdeling er niet meer zou zijn?

‘Zo’, tikte ik terug. ‘dat zijn mooie vragen om eens lekker lang over na te denken als je op een strandbedje ligt of in de file staat op zwarte zaterdag, ergens tussen Dijon en Lyon.’ We stuurden elkaar smileys en thumb ups. Vooral die file was herkenbaar. Jaar in, jaar uit proberen we deze ergeniswekkende gebeurtenis te voorkomen, jaar in, jaar uit staan we toch een paar uur vast.

Kennelijk is het heel verleidelijk om dingen te blijven doen die je gewend bent te doen. Terwijl we een aanzienlijk deel van onze tijd bezig zouden moeten zijn om vernieuwing na te jagen. Of zoals bladendokter Carolien Vader stelt in haar boek ‘Het begint met een idee’: wil je tot innovatie overgaan, dan is het belangrijk om te weten wat er allemaal op de markt is of wat de huidige ontwikkelingen zijn in jouw vakgebied. Wie de ideeën van anderen bestudeert zal al snel tot opvallende vergelijkingen, combinaties en synthese komen. En daaruit vloeit vaak iets nieuws voort.

Op marketinggebied is veel gaande. Mobile first is dé trend van 2015. Op een mobiel ervaar je content volstrekt anders dan op je laptop of je tablet. Voor marcommers is dat wel iets om bij stil te staan. Mobile is immers het device bij uitstek is om real-time marketing ten volle te benutten, die andere trend van 2015. Het gaat om nu. Morgen is al te laat. In de nieuwe werkelijkheid gaat het meer dan ooit om de juiste boodschap, op de juiste plek, op de juiste tijd, via het juiste medium.

Om mensen zó direct te bereiken zijn nieuwe denkbeelden nodig en nieuwe concepten. Het vergt een flinke dosis omdenken en dat motiveert mij enorm. Uiteindelijk is innovatie voor veel mensen toch de reden waarom ze bij een bureau of op een communicatieafdeling bij een bedrijf werken. We zijn bevlogen mensen. Ons vak is voortdurend in beweging en daarom is het zo geweldig leuk.

Kijk eens naar de casevideo’s van Cannes Lions 2014: één brok inspiratie. De filmpjes zijn de beste voorbeelden uit de marcom-wereld. Ontdek de nieuwe technieken en koppel die nu eens aan de merkbelofte en de communicatiebehoefte van je opdrachtgever of je bedrijf. Dan begint het toch meteen te borrelen?

Ik wens iedereen een bruisende zomer. Treed in gedachten lekker buiten de gebaande paden. Werp de barrières omver en ontdek de nieuwe mogelijkheden, zodat we straks allemaal scherp op het netvlies hebben waarom we doen wat we doen en hoe klanten en bureaus elkaar kunnen versterken om het grote verschil te maken.  

Helga Voogd

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken