De boezem van Poetin

De boezem van Poetin
  • Bureaus
  • 15 sep 2014 @ 10:28
  • Link
  • Rogier van Kralingen
    Rogier van Kralingen

    Schrijver/spreker/marketeer
    TheWholeStory
  • PRCommunicatieStrategieZakelijk

In 2006 vlogen de hoge heren en dames van PR-firma Ketchum (Omnicon) naar Moskou om een account van tientallen miljoenen zeker te stellen. De opdracht? Aan de Russische regering advies geven over hoe internationaal een goede reputatie op te bouwen. Ooit was dat account goed voor 36 FTE in zes landen, nu is het nagenoeg gestorven. Rusland geeft niets meer om zijn reputatie. The Bully has come out. Een wake-up call voor ondernemend Nederland.

Er zijn veel bedrijven in ons kikkerlandje die handel drijven met de Russen. Die worden nu geraakt door de boycotten over en weer. Er is geen programma in de media of dit onderwerp komt wel ter sprake. Wat doet het met onze handel? Dat is de meest gestelde vraag. Cijfers horen we. CEO’s van multinationals beklagen zich openlijk. We maken ons zorgen over de verloren centen uit het Russische.

Het verbaast me. Want de mate waarin wij sympathie tonen voor deze bedrijven is direct ook de maatstaf voor de goedheid van ons eigen hart. Wij Nederlanders bekijken de wereld altijd pragmatisch. Deze vrije handelsinstelling heeft ons veel voorspoed gebracht. Iedereen wilde wel handelen met ons.

Maar onze historische banden met uitzonderlijke landen zoals Japan of Ghana zijn niet te vergelijken met onze Russische connectie. Onze hoge tolerantiegrens tolereert ironisch genoeg precies het land dat overloopt van de intolerantie. Ons onvermogen om hard stelling te nemen hierin geeft paradoxaal genoeg juist negatieve economische gevolgen.

De Nederlandse acceptatie van de bully op het internationale schoolplein is een belangrijke oorzaak voor de weifelende houding van heel Europa. En daarmee van een weifelende economie. Want als een door Rusland geplaagd land als de onze niet resoluut reageert, hoe kunnen we dat dan van de anderen verwachten? Dat zorgt voor onrust op de markten. Investeerders hebben liever duidelijkheid dan twijfel. Zelfs als het afschrijven betekent.

Die duidelijkheid is er eigenlijk al. Van de tot gort geslagen homoseksuele diplomaat tot het hypocriete glas bier van Poetin met onze koning tijdens de Olympische spelen. Van de façade van het Nederland-Rusland jaar tot een Russische diplomaat die zijn kinderen in elkaar rost. En van de annexatie van de Krim tot 200 Nederlanders die een gruwelijke dood tegemoet zijn gegaan…

Oorlogen worden gewonnen in de media. Dus ondernemers van Nederland, bevrijd jezelf van Poetins boezem. Rusland is een bully die het op ons heeft voorzien. Schrijf het in godsnaam af. Voor vaderland, vrije handel en natuurlijk voor de nabestaanden van MH17.

Dit is de boodschap: Holland drops Russia. Het lieve Nederland heeft nu genoeg van dit gedrag. Kijken hoe ze daar op reageren. Want dat is het enige dat een bully niet kan handelen: gezichtsverlies.

Hadden ze dat PR bureau maar moeten houden.  

Rogier van Kralingen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken