De lessen van gaming (4): vervroeging
- Bureaus
- 5 dec 2014 @ 17:51
- Link
-
Rogier van Kralingen
Schrijver/spreker/marketeer
TheWholeStory - ConsumentenMarketingInspiratieCreatieInnovatie
- 5 dec 2014 @ 17:51
- Rogier van Kralingen
Al decennia lang ligt de gaming-industrie voor op de rest van de wereld. Het is de ultieme uiting van creativiteit, waarin design maar ook marketing, muziek, artificiële intelligentie, natuurkunde en storytelling bijeenkomen. Vandaag de vierde en voorlopig laatste column van Rogier van Kralingen over wat wij kunnen leren van gaming. Met ditmaal het bewijs dat de aard van de consument voorgoed is veranderd: vervroeging.
We hebben op de gebieden interactie (column 1), modificatie (column 2) en divergentie (column 3) al enorm vernieuwende zaken gezien. Het meest bizarre succes van de afgelopen jaren is echter nog wel het fenomeen early access: mensen die grof betalen om onderdeel te worden van een computerspel dat verre van af is. Vroege toegang willen ze, ofwel early access.
Een voorbeeld dan maar. Op dit moment zijn de basispakketten voor het zeer gewilde Star Citizen om mee te doen in de beta-periode rond de 40 dollar. Maar wie echt wil uitpakken kan pakketten kopen voor 350 of zelfs een megaschip (het is een ruimtevaart-game) voor 2500 dollar. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat mensen dit betalen?
Het druist eigenlijk tegen alle marketinglessen in: consumenten die betalen voor een product dat niet volledig is. Toch past het in een trend. Ook op crowdfunding-platform Kickstarter zien we dat mensen geld pledgen (beloven) voor producten waar men zelf geen winst mee kan behalen. Men wordt niet eens aandeelhouder. Denk ook aan crowdsourcing-initiatieven op allerlei gebied (van merkbouw tot wetenschap) waarin mensen hun tijd geheel gratis doneren om zaken vrijwillig naar een hoger niveau te brengen.
Het feit dat mensen meedoen met producten en diensten die nog in opbouw zijn lijkt het beste te verklaren door het gevoel van meerwaarde en betekenis dat deze bezigheid een persoon geeft. Mensen willen domweg belangrijk gevonden worden en door mee te doen aan crowdsourcing, crowdfunding en early access krijgen ze invloed op het maakproces.
Dat beantwoordt weer aan een zeer krachtig oergevoel, namelijk de behoefte om een betere wereld om ons heen met onze eigen handen te creëren. Dat is niet per se gedreven door een geitenwollen-sokken-motivatie, maar juist uit primaire overlevingsdrang. We krijgen endorfine toegevoerd als we bouwen aan de dingen die we belangrijk vinden en die ons creatief en innovatief maken. Dat was vroeger immers ons beloningsysteem als we creatief waren om te overleven.
Games geven die endorfine-uitstoot constant. Daarom zijn ze voor sommige mensen ook zo verslavend. Wij hoeven hier vandaag echter geen ethisch verslavingsdilemma op te lossen, maar moeten wel beseffen dat we de consument van tegenwoordig zelfs kunnen betrekken in de opbouwfase. Meedoen is voor sommige consumenten zo belangrijk dat ze zelfs bereid zijn daarvoor de portemonnee te trekken.
Al met al een zeer positief teken in een toch vrij volatiele wereld. Gaming appelleert aan onze behoefte om via de veilige weg van ‘spel en plezier’ onszelf samen te verbeteren. Laten we deze positieve lessen daarom meenemen in alles wat we doen.
Lees ook de eerdere gaming-columns van Rogier van Kralingen over interactie (september 2014), modificatie (oktober 2014) en divergentie (november 2014).
-
Rogier van Kralingen
- Werkt bij: TheWholeStory
- Functie: Schrijver/spreker/marketeer
- Website:http://www.thewholestory.eu
- Profiel »
- lessen
- doelgroep
- crowdsourcing
- vervroeging
- endorfine
- gaming
- early access
- toegang
- gebruiker
- consument
- innovatie
- marketing
- column
- klant
- betalen
- consument
- crowdfunding
- maker
- games
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 13,... 29-03-2024
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing