De regisseur zet een trend in 2015

De regisseur zet een trend in 2015
  • Bureaus
  • 16 dec 2014 @ 00:06
  • 38670 x gelezen
  • Link
  • Helga Voogd
    Helga Voogd

    Partner
    Van Santen Netwerk
  • CreatieMakersTrendsStrategieInspiratie

Hoe hebben jullie 2014 ervaren? Er is veel veranderd in ons vak. Nieuwe marketingtechnieken en de rol van social en mobiel vergen flink wat aanpassingen in ons denken, creëren en doen. 2015 belooft weer net zo spannend te worden. Ik heb alweer heel wat boeiende en leerzame trending topics voorbij zien komen. Zo vlak voor Oud & Nieuw licht ik er twee uit: vakmanschap en regie. En ik wil ze combineren. Vakmanschap wordt meestal aan creativiteit en productiewerk gekoppeld en zelden aan regie, terwijl de taak van regisseur in marketing-communicatie veelomvattend is en alleen maar complexer lijkt te worden. Regie is een vak apart. Een ambacht.

Natuurlijk is creativiteit leading. Dat is het, dat was het en dat blijft het. We willen allemaal originele, baanbrekende dingen maken. Als de economie hapert en budgetten onder druk te staan, zijn soms a-typische maatregelen nodig om toch een kwalitatief hoge output te verkrijgen. Dat betekent slimmer werken en creatie efficiënter en effectiever organiseren, zowel aan klant- als aan bureauzijde. 99,9% van de bedrijven zoeken naar return on investment, maar bureaus net zo goed. Samenwerken is dan een logisch gevolg, bij voorkeur onder een strakke regie.

In zo’n samenwerkingsverband is er geen ruimte voor verspilling van elkaars tijd, energie en geld. No waste. Zodra een briefing is ontvangen en de debriefing is goedgekeurd, is aan bureauzijde het alle hens aan dek om ervoor te zorgen dat de klant krijgt wat hem is beloofd. Op tijd. Binnen budget. Het vergt ervaring en inzicht om precies de juiste disciplines op een project te laten werken; geen mens te weinig, maar ook geen mens teveel. Door tussentijdse reviews te plannen, houd je vinger aan de pols en ontstaan scherpe discussies, waarin inzichten fijn worden geslepen en concepten aan kracht winnen.

Creatie is aan niemand voorbehouden

Een ondergeschoven taak van de regisseur is ‘inspireren’. Zelfs hot shot art directors en andersdenkende copywriters vinden het prettig om gevoed te worden met bevlogenheid en ideeën. Soms borrelen die zomaar op. Soms staan ze op internet, soms liggen ze op straat of heeft de opdrachtgever een unieke gedachte. Creatie kan overal vandaan komen en is aan niemand voorbehouden. Uit het oogpunt van effectiviteit en samenwerking is het trouwens ontzettend belangrijk om de klant te betrekken bij het proces. Maak hem deelgenoot. Organiseer kijkjes in de keuken. Leg ‘m de bedoeling uit en geef hem ruimte om mee te denken, zodat hij zich een creatief concept eigen kan maken en goed kan doorpresenteren in de organisatie. Dat is een niet te onderschatten winstpunt.

Regisseurs moeten overal aan denken. Er wordt steeds meer geëist van hun kennis, kunde en vaardigheden. Corporate communicatie, marketing communicatie en klantcommunicatie schuiven in elkaar. Dat betekent nogal wat. Een onderneming zal dus heel goed moeten weten wie ze is, wat ze is en waarom ze bestaat. Dat vereist een heldere kijk en een eenduidig verhaal waaraan idealiter alle communicatie wordt gelieerd. Ga daar maar eens aan staan. Door de ongebreidelde groei van web, mobile en social reiken de mogelijkheden tot aan de einder. Bovendien ‘bemoeit’ iedereen zich tegenwoordig met communicatie. Medewerkers posten berichten, klanten hebben zo hun mening en een onschuldig ogende tweet kan zomaar ineens voor ophef zorgen. Om de identiteit van het merk te bewaken zal de regisseur kaders moeten scheppen. Scherpomlijnd. Want zonder kaders is de kans groot dat de eigenheid van een merk langzaam maar zeker verdampt, wat een immense verspilling van tijd, geld en energie zou zijn.

In het lijstje van trends en goede voornemens mag de regisseur dus niet ontbreken. Sterker, hij is misschien wel trendsettend. Met zijn vakmanschap zorgt hij voor efficiënte en effectieve creativiteit, bewaakt hij deadlines, zorgt hij ervoor dat het klantcontact optimaal verloopt en beschermt hij de identiteit van een merk. Dat is geen sinecure. Maar voor dat iedereen er nu over gaat denken om de regie in handen te nemen, wens ik jullie allemaal een prachtig jaar toe! Vergeet de komende weken niet te genieten van alle mooie momenten, zelfs al zijn ze niet strak geregisseerd. Spontane acties hebben ook zo hun charme. Tot 2015! 

Helga Voogd

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken