Waarom strelen we onszelf zo graag?
- Bureaus
- 18 apr 2016 @ 16:03
- Link
-
Lodewijk van der Peet
Managing Director
BeyenMeyer - ReclameInspiratieAwardCreatie
- 18 apr 2016 @ 16:03
- Lodewijk van der Peet
We zitten nu in het award-seizoen. Hoe zou het toch komen dat met name de creatieve industrie zoveel belang hecht aan al die prijzen? Zo’n award gaat prestige voorbij, het lijkt een doel op zich.
Zou het komen omdat creatieven permanent beoordeeld worden? Een creatief team (we hebben het tenslotte over reclame hier) dat een schetsje op de muur plakt, krijgt van iedereen ongevraagd advies of een stellige mening. Na werktijd krijgen ze op hun lazer van moeders die geen begrip heeft voor het argument dat de klant het nou eenmaal zo wilde. Al die adviezen en commentaren, dat doet wat met een mens.
Ik kan me zo gauw geen beroep voorstellen waarin je je permanent zó kwetsbaar moet opstellen. De kunst is dat je geen eelt op je ziel krijgt. Onverschilligheid dreigt. En die kan je je niet veroorloven omdat er ook van je verwacht wordt dat je het concept passievol presenteert.
Reclame maken is een aaneenrijging van compromissen. De kans dat het oorspronkelijke idee ongeschonden de vergadertafel van de klant haalt is buitengewoon klein. De kans dat het idee de executie haalt zoals het bedacht is, is eigenlijk uitgesloten.
Als dat toch lukt, of bijna lukt, dan is het meestal prijswinnend. Je voelt het direct; dit werk is zonder al te veel compromissen, oftewel ongeschonden door de strijd gekomen.
De kans dat je volgend jaar weer wint is groot. Door die prijs wordt er namelijk beter naar je geluisterd. Door je collega’s en door je klant. Het scheelt je zomaar drie correctierondes. Die regisseur die je vorig jaar niet zag staan, wil nu ineens wél voor je werken. De casting die je voorstelt is in één keer goedgekeurd, inclusief topacteur uit Engeland. Dat kan ook omdat het budget dat je meekrijgt net iets groter is dan vorig jaar.
Zorg dus dat je die prijzen blijft pakken, dan groeit het budget met het vertrouwen mee. Een Oscarwinnaar krijgt ook tig keer zoveel gage na een Oscar.
-
Lodewijk van der Peet
- Werkt bij: BeyenMeyer
- Functie: Managing Director
- Website:http://www.beyenmeyer.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing