Eerste hulp bij pitchen

Eerste hulp bij pitchen
  • Bureaus
  • 10 jun 2016 @ 09:44
  • Link
  • Lodewijk van der Peet
    Lodewijk van der Peet

    Managing Director
    BeyenMeyer
  • Pitches

Sommige adverteerders willen verrast worden door hun bureau. Opschepper als ik ben, werk ik bij zo’n bureau. Maar niet iedereen houdt van avontuur en verrassingen, Gelukkig zijn er ook een aantal succesvolle bureaus waarvan je vooraf precies weet waar je aan toe bent. Dat is handig!

Bij Alfred, bijvoorbeeld, krijg je standaard een pratend mannetje of vrouwtje. Het mannetje of vrouwtje werkt in de fabriek, of het mannetje of vrouwtje is klant. Net als de kijker. Potje identificeren dus. Niet te mooi (want dat is intimiderend) wèl grappig en (haha!) een beetje suf. Denk aan dat Mona-mannetje met puddinghoedje. Ik moest er om giechelen en vond het jammer dat hij weg moest van Mona. De mannetjes of vrouwtjes die in de fabriek werken (denk aan Cora) hebben meestal ook een prettige afwijking. Je weet bij Alfred vooraf: dat wordt lachen én het scoort.

Bij Dawn wordt het altijd lekker belangrijk. Het is bon-ton om de campagnes van Dawn ge-wel-dig te vinden. Ze kijken lekker weg, dat wel. Als je merk relevantie ontbeert, voegt Dawn die voor je toe. Ikzelf vind het veganistische jeuk. Je weet bij Dawn vooraf: geitenwollen sok.

Bij N=5 draait alles om een lekker muziekje. Een warm verhaaltje dat op een vertrouwd ritme wordt ge-edit en meestal geen voice-over meer nodig heeft. Het glijdt allemaal lekker naar binnen, heeft meestal een goed inzicht maar is nooit scherp. Het bureau wordt vaak gekozen door merken die een probleem hebben, zoals banken en spoorwegen. Ik val er meestal bij in slaap. Je weet bij N=5 vooraf: waar ken ik dat liedje ook alweer van?

Bij Etcetera werkt vooral de kopieermachine hard. Niet goed, maar hard. Ze zijn nooit origineel. Soms is het een vleugje Alfred (T-Mobile met Ali B) en dan ineens een forse scheut Dawn (T-Mobile met die blinde vrouw die zegt; je moet het wel zien. Kom er maar eens op). Het zijn corporate survivors die meewaaien met het rokje van de klant. Je weet bij Etcetera vooraf: ze zijn altijd lief voor mijn brief.

Al die andere bureaus op dat kleine stukje Rotterdam (Schinkel) in Amsterdam zoals FHV, Ogylvy en TBWA, ik zou het, als ik u was even aankijken. Bij TBWA is het post-Albert-Heijn-syndroom nog niet genezen. Nobody-appy daar volgens mij. Ogylvy lijkt in een zwart gat gevallen te zijn na het vertrek van Darre van Dijk. De baas van Jump! doet FHV ‘er even bij’. Het zal daar allemaal vast wel goed komen, maar wacht het allemaal even rustig af. Laat ze maar even.

Trouwens, als u dit allemaal zo leest en hopelijk ook een beetje overdenkt, zit u dan eigenlijk niet hartstikke goed bij uw huidige bureau? Mijn grote pitchtip is: doe het niet. Ga eten en drinken met je bureau. Oefen eens met een schouderklop. Wees duidelijk en vertel ze altijd meteen wat je dwars zit. Je zal zien dat je beloond wordt.

Lodewijk van der Peet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken