Full-speed jureren bij Cannes Lions

Full-speed jureren bij Cannes Lions
  • Bureaus
  • 24 jun 2016 @ 15:20
  • 33935 x gelezen
  • Link
  • Patrick van Haperen
  • CampagnesAwardCreatieCannes

Als jurylid in de categorie 'Direct' had Patrick van Haperen (Red Urban Amsterdam) met zijn collega-juryleden dit jaar de schone taak om meer dan 3.000 cases te beoordelen. Een absurd aantal. Maar ja, elk bureau wil ‘Cannes’ maken op prestigieus metaal uit de Côte d'Azur.

Om echt prijswinnend werk te maken, moet het werk in de eerste instantie ‘grensoverstijgend’ zijn. Een flinke portie geluk helpt ook. Zeker als je weet dat van de 3000+ cases er slechts 292 de shortlist hebben bereikt, oftewel 2,4%. TWEE KOMMA FUCKING VIER PROCENT! De shortlist halen is dus echt een prestatie!

Kon je in voorgaande jaren nog ‘makkelijk’ goud winnen met een mooi idee voor een charitatieve instelling, dan is die kans dit jaar wel anders. De focus vanuit de Cannes Lions-organisatie en de jurypresidenten ligt op het bekronen van purpose-driven ideeën voor business en in mindere mate charity ideas. 'Business before charities' dus, want aan het einde van de dag werken we allemaal voor merken die ons betalen. 

Ik kan mij daar best in vinden, maar ik hoop wel dat het niet een ontmoedigende boodschap is voor de jonge creatief anno nu. We hebben namelijk nu meer dan ooit ideeën nodig die de wereld veranderen zoals een Sweetie en Free A Girl.

Even weer terug naar het jureren. We hadden een mooie samenstelling van de jury: jong, oud, digitale jetpacks en traditionelen fossielen van over de hele wereld. Dit zorgde voor mooie discussies en perspectieven. Het betekende ook dat ik Nederlandse cases goed in context moest plaatsen voor andere juryleden.

De eerste drie dagen waren lang maar verliepen vlot. Verdeeld in subgroepen gingen we honderden inzendingen af. De laatste drie dagen voelden aan als een marathon. In full speed discussiëren over het werk. Waarom wel, waarom niet, inzendingen weer omhooghalen en verdedigen om dan van een long- naar shortlist te komen en kleur te bepalen. Dat laatste hebben we niet lichtjes genomen. Wij hebben ten opzichte van de voorgaande jaren 25% minder goud uitgereikt. Geen easy jury dus.

Over de Grand Prix waren we het als jury snel eens. 'The Swedish Number' (zie video hieronder). Een case die direct is in zijn puurste vorm. Namelijk met elkaar praten via één nummer voor een land! Hoe prachtig is het dat ze zoveel Zweden bereid hebben gevonden om als ambassadeur op te treden voor hun eigen land. En als je dan ook nog beseft dat deze campagne gemaakt is vanwege het 250-jarig jubileum van vrijheid van meningsuiting in Zweden, kan ik niets anders zeggen dan bull's eye.

Of ik het nog een keer zou doen? Ja, zonder twijfel. Dit is zo’n mooie ervaring en ik heb zoveel mooie mensen ontmoet. Ik kan het iedereen aanraden!

Patrick van Haperen, creative lead Red Urban Amsterdam



Patrick van Haperen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken