Onze vakbladen beheersen het vak niet meer
- Bureaus
- 22 jul 2016 @ 12:14
- Link
-
Lodewijk van der Peet
Managing Director
BeyenMeyer - ContentSalesTijdschriften
- 22 jul 2016 @ 12:14
- Lodewijk van der Peet
Adformatie, Fonk en Marketing Tribune hebben redacties van anderhalve man en een paardenkop. Er is geen geld. Topverkoper Eric-Jan Vis kan advertenties verkopen als geen ander: 'Vriend! Ik heb ineens twee pagina’s over van iemand die in de penarie zit, ik mag niet zeggen wie het is want het is jouw ouwe baas, maar jij mag ze nu hebben voor de helft!'
Steevast opgevolgd door een telefoontje van Nicolette Hulsebos die de advertentieverkoop er even bijdoet: 'Als je nu ja zegt, zeshonderd voor die achterpagina.' Ze doen vreselijk hun best maar het levert niet genoeg meer op om er een journalistiek product op niveau van te maken. Ze overleven tot nu toe omdat ze fantastische knokkers zijn.
Ooit vreesden we de journalisten van Adformatie: 'Verdomme hoe weten ze dat nou weer?' Ze schreven met azijn. Op de voor- of achterpagina staan was een eer. Bij Piet van Raak wist iedereen weer wie je was. Je hoopte dat Marten Faber jouw commercial in vredesnaam NIET recenseerde. De hoofdredacteur en de commercieel directeur wilden niets met elkaar te maken hebben. Als je even ging plassen was het blaadje van je bureau gepikt.
Nu schrijven ze op wat je maar wilt. Vandaag las ik bijvoorbeeld op Adformatie.nl over het vertrek van MD Koen de Groot bij Selmore. Claartje Vogel heeft een goede kop geschreven (Selmore en Koen de Groot alweer uit elkaar), dat belooft wat. Maar toen was haar tijd op vermoed ik.
Als je binnen twee jaar weg bent, moeten daar deuren uit sponningen zijn geknald, iemand is besodemieterd, woest, er is geschreeuwd. Kortom, er zit een verhaal. De man had de missie om het meest fundamentalistische bureau van Nederland een digitaal pepertje te geven. Hij kwam van Red Urban dus zal ie heus wel weten waar hij het over heeft. Toch is er iets vreselijk mis gegaan. De oude rotten weten nog steeds niet wat Facebook is? Bavaria ging weg en zijn kop moest rollen? Hij wilde dat er eens iets bedacht werd binnen een maand? Iets dat minder dan een miljoen kost? Ik weet het ook niet, maar er zit een sappig stuk in, dat weet ik wel.
Nu is iedereen zogenaamd blij en tevreden, verkoopt een partijtje lulkoek en Adformatie doet net als alle andere vakbladen control-c en control-v. Geen redacteur die er induikt. En als je kritisch bent kan Eric Jan geen advertenties meer verkopen.
Ik zeg, lieve vakbladenmakers: stop met het kopiëren van die persberichtjes. Neem je verlies of zorg snel dat je onderscheidend en relevant wordt.
Lodewijk van der Peet is managing director bij BeyenMeyer
-
Lodewijk van der Peet
- Werkt bij: BeyenMeyer
- Functie: Managing Director
- Website:http://www.beyenmeyer.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
- Warc Effective 100 2024:... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing