Urgentiegeleuter
- Bureaus
- 19 okt 2017 @ 13:00
- Link
-
Jeroen Ritsema
creative director // founder
True Ideas - Doelgroepen
- 19 okt 2017 @ 13:00
- Jeroen Ritsema
Helaas moest ik laatst bij een notariskantoor zijn. Hier zag ik in de wachtkamer het meest trieste boekje ter wereld liggen: De Goede Doelen Wijzer. Vroeger riep zo’n bundeling van opgehouden handen nog barmhartige en altruïstische gevoelens bij me op. Maar nu, anno 2017, was het ineens een heel zielig en troosteloos foldertje geworden.
Misschien erger ik me omdat ik nog wekelijks een fondsenwervende student met een hoop urgentiegeleuter aan mijn deur heb. Hoe lang kunnen die grote NGO’s het zich nog permitteren om alleen hun hand op te houden? Zij zien toch ook de explosieve toename van social enterprises die steeds succesvoller de wereld aan het redden zijn? Ik mag toch hopen dat ze allemaal flink vergaderen over het succes van de give one, buy one mechanismes zoals TOMS shoes. Allemaal met hun Dopper op tafel bijtend in een stuk Tony Chocolonely’s. Ze moeten toch door hebben dat deze bedrijven niet in ‘donateurs’ denken maar gewoon in ‘mensen’. En dat veel mensen graag willen bijdragen wanneer ze ook iets terug krijgen. Een paar nieuwe schoenen, een leuke waterfles of een melkchocolade caramel zeezout-reep.
Goede doelen moeten een stuk creatiever gaan ondernemen. Maar wat houdt hen tegen? Laatst vroeg een internationale NGO ons om een nieuw fondsenwervend idee. Hun kaarsenverkoop business was niet meer wat het geweest was zeg maar. We presenteerden een prachtconcept met een nieuw verdienmodel. Echt een Blue Ocean business-idee. Iedereen handjes in de lucht. Totdat het intern opgepakt moest worden. Iedereen met de billen bij elkaar. Ineens was die overtuigde, activistische mentaliteit foetsie. Waar zijn de ondernemers binnen de goede doelen toch? Ze zijn zo hard nodig. Want als iemand begrijpt dat transacties de nieuwe donaties zijn, dan zijn zij het wel. Maar willen deze ondernemende geesten wel bij een goed doel werken?
Helaas, moet ik over 5 jaar weer bij de notaris zijn. Ik ben nu al benieuwd wat er dan in de wachtkamer ligt.
-
Jeroen Ritsema
- Werkt bij: True Ideas
- Functie: creative director // founder
- Website:http://www.only.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing