Drie 'mic drop'-antwoorden voor Cannes

Drie 'mic drop'-antwoorden voor Cannes
  • Bureaus
  • 14 jun 2018 @ 11:49
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • EvenementCreatieCannesReclame

Cannes is een rollercoaster vol sprekers, uitreikingen en borrels. Probeer dan maar eens een week lang scherp te blijven. Voor als dat even niet lukt, heeft Jeroen Thissen van Code d'Azur drie 'mic drop'- antwoorden bedacht op moeilijke vragen als je een Cannes-kater hebt.

Wazig van het MMMM-feest van gisteravond nip je ’s ochtends aan je eerste Dom Perignon. De reflectie van de zon schildert een live-action Jackson Pollock op de sneeuwwitte boeg van het jacht van een willekeurige agency waar je op zit en je vraagt jezelf af: hoe ben ik gisteren eigenlijk thuisgekomen? Ineens in de verte een stem: 'Wat denk jij daarvan?' Je schrikt op. Je moet iets slims zeggen om te verantwoorden dat je überhaupt op deze boot zit. Hier drie mogelijke antwoorden.

Antwoord 1

'Zeker. Maar wist je dat 46% van de mensen in de VS een voice assistant gebruikt en maar 2% van de marketeers voice als een prio ziet?'

Kapow! Pure winst. En nog waar ook. Volgens onderzoeksinstituut PEW en Adobe althans. Er zijn meerdere trends die er op wijzen dat voice groot gaat worden, zoals de opkomst van A.I. waardoor de kwaliteit van stemherkenning drastisch omhoog is geschoten. Ook de enorme push van Google en Amazon helpt mee (eind van het jaar wordt Google Home gelanceerd in Nederland). Merken moeten hier iets mee doen, omdat mensen simpelweg verwachten dat je er bent. Dus hoe verloopt een gesprek met jouw merk? Wat staat er in dat hoofdstuk van de brand guidelines? En hoe kunnen we de gebruikservaring van onze klanten verbeteren via een conversational interface?

Antwoord 2 

'Interessant. Maar 2018 is het begin van het eind van de smartphone. Wat doe je daarmee?'

Huh! Wat? Volgens Amy Webb van het Future Today Institute is het eind van de smartphone nabij. Voor het eerst is in 2017 de verkoop van smartphones wereldwijd gedaald (Gartner). De meeste mensen hebben al een smartphone, maar staan ondanks alle innovaties niet in de rij om steeds weer een nieuwe te kopen. We stappen dus met z’n allen over op voice. Weg met dat kleine zwarte kastje waar je de hele dag op zit te staren! Lekker!

Antwoord 3

'Mmmm. Maar als we Generative Design en A.I. op onze branche leggen, wat blijft er dan überhaupt over?'

Alles wat gebaseerd is op regels en patronen wordt (binnenkort) beter afgehandeld door A.I. China investeert biljoenen en het aantal start-ups in A.I. is tussen 2010 en 2015 verviervoudigd. Nu de wereldkampioenen in Go en Dota2 verslagen zijn, is de wereldkampioen in advertising wellicht het volgende slachtoffer. “Nee! Ze zullen nooit echt creatief zijn!” zeggen sceptici. Nog wel, misschien (uiteindelijk is alles gebaseerd op regels en patronen), maar een computer die zichzelf beter maakt is wel veel sneller met opties testen en het serveren van precies de juiste boodschap op het juiste moment. En dat doet er écht toe als je probeert spullen te verkopen.

Jeroen Thissen is Creative Director bij creatief digitaal bureau Code d’Azur. Volgens het principe ‘Stand Out Fit In‘ ontwikkelt het bureau campagnes, services en producten voor klanten als ABN Amro, KLM, Tele2 en Red Bull. Voor KLM werden dit jaar twee SpinAwards gewonnen in de categorie ‘innovatie’ en ‘A.I.’. Code d’Azur Ventures participeert in diverse start-ups.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken