The Ultimate Experience Economy Boost

The Ultimate Experience Economy Boost
  • Bureaus
  • 29 jun 2018 @ 16:39
  • 22900 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
  • InspiratieEvenementCreatieStorytelling

Het brede aanbod van producten, diensten en services wordt steeds individueler. Aanbieders weten veel meer van jou, maar tegelijk willen we zelf ook meer meemaken, intensiever meebeleven en als het even kan ook meedoen. Slimme aanbieders hebben dat al lang door.

Vroeger ging het vooral om status  

De oude marketingwetten leerde ons te denken en segmenteren in sociale welstandklassen en het idee daarbij was dat als je in een bepaalde klasse zat, dat je graag een klasse hoger wilde. Daarom kocht je duurdere spullen om “erbij te kunnen horen” Merken waren veelal status symbolen en verdienden er goed mee. Datzelfde zie je nu met bevolkingsgroepen welke qua welstand groeien zoals vele Chinezen, Russen en anderen. Die kopen nu die status merken die wij al achter ons laten.

Waarom zijn mensen bereid om zoveel meer geld uit te geven aan iets van een fractie van de verkoopprijs kost? Status dus, het gevoel dat je het gemaakt hebt. Ermee gezien worden. Maar exclusieve statusmerken beginnen in ons deel van de wereld af te brokkelen. Wij hebben die fase al gehad en bovendien wat is nog exclusief als de halve wereld er intussen mee rondloopt.

Big Brother kent jou

Doordat wij allen steeds meer onze aankopen, reizen en tickets voor concerten en festivals online boeken, weten zoekmachines als Google en Firefox, welke real-time analytics verkopen aan de aanbieders, heel veel van ons en kunnen daarmee hun aanbod voor jou specifieker maken, iets wat velen wel aanspreekt. De segmentatie van nu gaat dus veel meer over jouw zoekgedrag. Wel zou het prettig zijn als er een rem op de automatische aanbiedingen zit. Onlangs nog boekte ik een reis naar Rome en nadat ik die reis had geboekt werd ik nog maandenlang bestookt op mijn social media met Rome-aanbiedingen. Herkenbaar?

Zelf erbij kunnen zijn en het meemaken

Al sinds enkele jaren is het consumentengedrag sterk aan het veranderen. De consument is op zoek naar veel meer beleving, naar gebeurtenissen waar je zelf heel dichtbij kan komen en het liefst nog zelf onderdeel kan zijn. Dat verklaart ook de enorme groei van dance en andere festivals, concerten, eetfestijnen en reenacting evenementen.  We reizen ook veel meer en gaan vaker de deur uit. De Nederlandse ondernemer André Rieu heeft dat met zijn muziekspektakel uitstekend begrepen en trekt wereldwijd enorme aantallen bezoekers. 

Wat is belangrijk voor merkenbouwers?

Ook het afgelopen jaar sneuvelden er weer meerdere merken omdat ze niet met hun tijd meegingen of vergaten te innoveren. Krijgt nu iedereen zijn eigen biertje? Zover zal het nog niet komen, maar er zijn wel steeds meer soorten speciaal bier, bij voorkeur te drinken in de kleine lokale brouwerij. Ook wordt veel belangrijker dat de organisatie achter het product of de dienst duidelijk kan maken dat zij deugen en wat werkelijk hún bijdrage aan de maatschappij is.  

In de nieuwe beleveniseconomie gaat het er steeds meer om hoe jij als merk je klanten vermaakt. En die klant is kieskeurig en kan dat ook zijn omdat er heel veel aanbod is.

Zelf meebeleven is echt veel leuker

Veel slimme merken bouwen al een eigen community, die gaandeweg zelf steeds meer het merk inhoud gaan geven. Het draait dus steeds meer om user generated content, waar je zelf als merk weinig grip op hebt. Merken dienen daarom krachtige websites te hebben, actief te zijn in    meerdere (social) media en bij voortduring nieuwe interessante en relevante content aan te leveren. En dan bij voorkeur echt nieuws, fake news is er al genoeg. Ook zien we augmented reality een steeds grotere vlucht nemen, dat is dus ook belevenis. Wees vooral ook smartphone-proof. De smartphone is ons persoonlijke dashboard geworden.   

Wél blijven koersen op lange termijn

Marketeers hebben nog wel eens de neiging, vaak om onder druk van het management, te kijken naar de korte termijn. Een merk als Heineken is nu ongeveer het hele jaar in de aanbieding als ook vele anderen merken. Winkelstraten en supermarkten zijn de stille getuigen hiervan. Besef dat organisatie en merken veel beter gediend zijn met een lange termijnvisie en een daarbij behorende strategie. Wat wil die klant? De klant van vandaag weet nog niet altijd wat hij morgen van jou wil. Zit hem op de huid en ken de veranderende klantwens.

We zien ook dat steeds meer organisaties een 'chief customer officer' aanstellen, waarmee de klantgerichtheid omgezet wordt in een soort van klantobsessie. Je moet je spullen ook dezelfde dag   nog kunnen leveren, anders tel je straks niet meer mee. Als je vanuit je doelgroep (wensen) denkt, wordt marketing een stuk makkelijker. En als jouw klanten het merk omarmen gaat het nog veel sneller.

Brandcockpit in place? 

Ook zal er druk uit de directiekamer uitgeoefend blijven worden op marketing en communicatieafdelingen met dien verstande dat zij de accountability toch echt goed moeten kunnen aantonen. Een goed uitgewerkte Brandcockpit is dan wel zo wenselijk. Ook de reputatie van de organisatie blijft onverminderd belangrijk, juist met de vele social media kan er opeens reputatieschade ontstaan.

In de praktijk blijkt dat in organisaties er best vaak gesleuteld wordt aan missies, visie en/of merkpositionering. Pas daar mee op! De meest succesvolle merken zijn juist heel consistent in hun positionering, missie en visie. Dus niet zozeer herijken, maar bewaken is het nieuwe motto.

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken