[Column] Klopt jouw positionering nog wel?

[Column] Klopt jouw positionering nog wel?
  • Bureaus
  • 10 aug 2018 @ 00:29
  • 24268 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
  • StrategieMarketingMerkenBranding

De (merk)positionering is vaak niet zuiver meer. Of er is teveel aan gesleuteld. Bouw een slimme positionering en kies daarbij het juiste merkmodel. Hoe pak je dat aan?

How to grow brands in a disrupting world? Disruptie is overal en verstoort vele tradionele markten en intussen ook het marketingvak. Het enige wat nog constant is, is de verandering. 

Karl Lagerfeld als stijl-icoon is goed gepositioneerd en kan zich uitstapjes permitteren, zoals onlangs weer Zalando.

We zien steeds vaker nieuwe concurrenten opduiken, welke veelal ook nieuwe technieken gebruiken. Daarnaast is de focus binnen marketing en communicatie komen te liggen op klantgerichtheid en daarmee op de customer journey. Veel merken en organisaties willen hun klanten één-op-één kunnen bedienen. Verder is binnen marketing een (te) sterke focus op social media komen te liggen; wat zegt men over mijn merk en mijn organisatie en wat doen we daarmee. Daarnaast blijven ook veel, niet alle, traditionele media relevant.

Dit alles maakt dat merken onder druk komen te staan en dan ontstaat de neiging om dan maar de positionering aan te passen. 

The world is constantly changing and we need to adapt.

Kennen de marketeers en communicatieprofessionals nog wel de oorspronkelijke positionering, die in veel gevallen het merk heeft grootgemaakt? Zien we niet iets te vaak dat als er nieuwe marketeers of een nieuw bureau komen, dat de positionering - ook wel zonder aanleiding - aangepakt wordt? Niet zonder gevaar: het kan zomaar gebeuren dat de merkessentie losgelaten wordt en daardoor de doelgroep zich van het merk of bedrijf vervreemdt. Weg is je stijgende lijn in omzet!

Merk-essentie: Dove ('celebrate every woman's unique beauty') geeft vrouwen zelfvertrouwen.          

Stick to the core: blijf dicht bij merkessentie die succes bracht

Recheck met regelmaat de (merk)positionering en de daaraan gerelateerde communicatie-uitingen. Alleen de 'Why' is niet voldoende; het gaat om product/dienst plus de purpose. Een positionering moet vooral helder en simpel zijn. Sterke merken hebben een grote fanbase en dat zijn bijna altijd loyale klanten en prima ambassadeurs. Denk daarbij aan Apple, KLM, Ikea, XS4all, Coke, BMW, en Tesla.

Jouw keuze: positioneren kan op drie manieren

Een goed uitgebalanceerde positionering maakt merken succesvol en creëert de benodigde afstand naar de concurrentie. Beslissingen rondom de merken van de organisatie hebben grote invloed. Hoe positioneer je het beste de verschillende merken? Of is de organisatie zelf juist het merk? Je moet je altijd afvragen of de verschillende merken wel echt onderscheidend genoeg zijn. Hoeveel potentie heeft het merk? Hoe kunnen we samen zorgen dat ook de medewerkers inhoud geven aan jouw merk(en)? Het is zaak om te bepalen hoe we vervolgens het merk laden, met als uitgangspunt een stevige breinpositie bij de doelgroepen.

Positioneren is het maken van de juiste fundamentele keuzes die de marktpositie van een merk bepalen. Er zijn vele verschillende positioneringsmodellen. Als Merkcommissarissen adviseren en werken wij met de volgende positioneringsmodellen: Brand Key-, Golden Circle- en Brandnext-model.

Ga met de tijd mee!

Dat je de merkessentie bewaakt en centraal stelt betekent niet dat je niet met je tijd mee kunt gaan. Juist daarom is het zinvol om je positionering en de communicatie regelmatig tegen het licht te houden. Ben je als merk en organisatie nog altijd relevant genoeg? Ben je voldoende authentiek ten opzichte van het oorspronkelijke merk? Ben je onderscheidend genoeg ten opzichte van de concurrentie? Klopt jouw engagment met de klant en voldoe je nog altijd aan hun wensen? Die vragen moet je altijd blijven stellen.

Leo van Sister | de Merkcommissarissen

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken