[column] Groter dan het merk

[column] Groter dan het merk
  • Bureaus
  • 6 sep 2018 @ 14:23
  • 19862 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • CreatieCampagnes

De campagne met Colin Keapernick zou off brand zijn, zei iemand in zijn netwerk. In de US zetten mensen intussen hun ‘Air Maxen’ in de fik. Onze nieuwe blogger bureauman en IAA-bestuurslid Koen de Groot denkt er het zijne over.

De brandstichters zijn Trumpvolgers in camouflage-wife-beaters (dat zijn t-shirts zonder mouwen, van Under Armour?). Een betere illustratie van hoezeer de Amerikaanse samenleving gespleten is, kan ik niet bedenken. De Under Armour ceo durfde Donald Trump niet teleur te stellen en deed dat pas na druk van zijn sterspeler Stephen Curry. De nieuwe campagne Dream Crazy kost Nike meteen circa 1% van haar totale beurswaarde. Dat zagen ze wellicht aankomen waarmee de ‘campagne zin’ prachtig gelaagd is en definitief geen advertising meer is maar een fundamenteel standpunt voor echte vrijheid.

'#leadership Thank you #nike' was een andere reactie. Je zou kunnen zeggen dat Nike geen speler zou moeten zijn in de politieke 'goed of fout arena'. Maar daar zijn we voorbij. De consequenties van de verdeel- en heerspolitiek zijn te groot geworden. Dit valt niet meer onder misplaatst merkmoralisme, dit is lef hebben waar iedereen stil blijft. Het is leiderschap tonen en op de koop toenemen dat je bedrijf zo'n 1% van haar totale waarde verliest. Het gaat over fundamentele waarden van vrijheid en gelijkheid waar Amerika altijd groot in heeft willen zijn maar helemaal niet meer is.

Ik was nooit een Nike liefhebber. Vond het merk te mainstream en te weinig authentiek. Adidas was het voor mij. Maar deze gevoelswaarden verbleken in dit ‘een-zins-manifest’ van Colin Keapernick, waarmee het ‘merk’ er opeens zo weinig toe doet. Nike is niet 1% kleiner geworden maar 2 keer zo groot. Ik ga nu bestellen…
 

Koen de Groot
md Fel / ALTAVIA SUMIS
www.altaviasumis.nl




BIO NIEUWE BLOGGER KOEN DE GROOT
Koen de Groot, heeft als innovatie en bureau-man een weg afgelegd langs digitale bureau’s en bureau’s die digitaal wilden worden. Krijgt een kick van werk dat nog nooit gemaakt is en van merken die duidelijke keuzes willen maken. Momenteel werkzaam in de directie van Altavia Sumis en als Managing Director van FEL Creative Agency. Samen met Marielle Krouwel en Willem Albert Bol voorzitter van de IAA.


Koen de Groot



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken