RTL, waarom die aanval op NPO?
- Bureaus
- 4 sep 2018 @ 11:48
- Link
-
Jacqueline Smit
founder
RockportInk - JournalistiekTelevisieMedia
- 4 sep 2018 @ 11:48
- Jacqueline Smit
Ik vind dit toch apart. Het gaat goed met RTL Nederland. Videoland gaat goed en de ‘fan-centric’ strategie werpt zijn vruchten af. Waarom dan een aanval richting de NPO?
Daarmee doel ik op de oproep van Sven Sauvé, topman van RTL Nederland, afgelopen week in het FD. RTL wil dat reclame verdwijnt bij de publieke omroep. De commerciële omroep vindt het niet houdbaar dat de NPO naast de financiering uit belastinggelden ook advertentie-inkomsten binnenhaalt. Sauvé meent dat de politiek zich moet uitspreken over een heldere taakomschrijving van de publieke omroep, mede om herhaling te voorkomen van de door RTL bekritiseerde gang van zaken bij de verwerving van sportrechten.
Samenwerken is niet elkaar proberen te verzwakken. Zeker niet op het moment dat er al een bezuiniging is aangekondigd. Kom met een alternatief voorstel. Constructief. Door samen te werken op gebieden waar je elkaar kunt versterken en een beter speelveld in Nederland kunt creëren.
Een voorbeeld. De kracht van de NPO zit in haar publieke functie. Naar mijn mening is dat het waarborgen van pluriformiteit en inclusieve programmering. Om dit te waarborgen heb je een ‘minimal viable budget’ nodig. Hoe doe je dit zonder de Ster?
De digitale assets van de huidige aanbieders bundel je in een gezamenlijke propositie (inclusief de uitgeverijen waar al gesprekken mee zijn). Je werkt samen op de gebieden waar je elkaar aanvult en de concurrentie-positie tegenover buitenlandse partijen versterkt.
Als aanmoediging en voor het gevoel van urgentie, dienen de recente, internationale samenwerkingen en overnames op het gebied van productie-kwaliteit, ontsluiting van longtail-content en platform-denken.
Ook op het digitale veld is een gezamenlijke propositie te verwezenlijken. Dat maakt de positie van de mediapartijen in de Nederlandse markt sterker. Of dat nu gaat over televisie, digitaal of sportrechten.
-
Jacqueline Smit
- Werkt bij: RockportInk
- Functie: founder
- Website:https://rockportink.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing