RTL, waarom die aanval op NPO?

RTL, waarom die aanval op NPO?
  • Bureaus
  • 4 sep 2018 @ 11:48
  • Link
  • Jacqueline Smit
    Jacqueline Smit

    founder
    RockportInk
  • JournalistiekTelevisieMedia

Ik vind dit toch apart. Het gaat goed met RTL Nederland. Videoland gaat goed en de ‘fan-centric’ strategie werpt zijn vruchten af. Waarom dan een aanval richting de NPO?

Daarmee doel ik op de oproep van Sven Sauvé, topman van RTL Nederland, afgelopen week in het FD. RTL wil dat reclame verdwijnt bij de publieke omroep. De commerciële omroep vindt het niet houdbaar dat de NPO naast de financiering uit belastinggelden ook advertentie-inkomsten binnenhaalt. Sauvé meent dat de politiek zich moet uitspreken over een heldere taakomschrijving van de publieke omroep, mede om herhaling te voorkomen van de door RTL bekritiseerde gang van zaken bij de verwerving van sportrechten.

Samenwerken is niet elkaar proberen te verzwakken. Zeker niet op het moment dat er al een bezuiniging is aangekondigd. Kom met een alternatief voorstel. Constructief. Door samen te werken op gebieden waar je elkaar kunt versterken en een beter speelveld in Nederland kunt creëren. 

Een voorbeeld. De kracht van de NPO zit in haar publieke functie. Naar mijn mening is dat het waarborgen van pluriformiteit en inclusieve programmering. Om dit te waarborgen heb je een ‘minimal viable budget’ nodig. Hoe doe je dit zonder de Ster? 

De digitale assets van de huidige aanbieders bundel je in een gezamenlijke propositie (inclusief de uitgeverijen waar al gesprekken mee zijn). Je werkt samen op de gebieden waar je elkaar aanvult en de concurrentie-positie tegenover buitenlandse partijen versterkt. 

Als aanmoediging en voor het gevoel van urgentie, dienen de recente, internationale samenwerkingen en overnames op het gebied van productie-kwaliteit, ontsluiting van longtail-content en platform-denken. 

Ook op het digitale veld is een gezamenlijke propositie te verwezenlijken. Dat maakt de positie van de mediapartijen in de Nederlandse markt sterker. Of dat nu gaat over televisie, digitaal of sportrechten.

Jacqueline Smit

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken