[column] WeTransfer, more than a download

[column] WeTransfer, more than a download
  • Bureaus
  • 23 okt 2018 @ 08:14
  • 12864 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Nieuwkomers

RA*W University organiseert maandelijkse sessies om studenten kennis te laten maken met de verschillende rollen en typen organisaties binnen de creatieve industrie. Eerder hostte de stichting onder andere avonden bij KesselsKramer, 72andSunny, Havas Lemz en Top Notch. Deze maand bracht een groep van 30 studenten een bezoek aan het gloednieuwe hoofdkantoor van WeTransfer. In deze gastblog een sfeerverslag van de avond.

Het is dinsdagavond 16 oktober. De studenten druppelen binnen in het kersverse kantoor van WeTransfer. De plek mist nog een beetje karakter door de kale muren en industriële omgeving, maar het gebied - rondom het Amstelstation - is in trek en WeTransfer is de voorloper. Na een paar biertjes en pizza slices volgen we Rob Alderson (VP of Content & Editor-in-Chief) naar boven.

We kennen WeTransfer allemaal als de file exchange-website, maar zoals de titel van de sessie al verklapt, is het techbedrijf veel meer dan dat. Het merk bestaat inmiddels uit vijf digitale producten. Naast WeTransfer zijn dat:

  • Online magazine WePresent
  • Creatieve apps Paste and Paper
  • Een toekomstige mobiele versie van WeTransfer

Het merk is dus niet enkel digitaal, maar heeft ook een zeer creatieve vinger in de verf.

Naast de uitgebreide inhouse studio, ondersteunt WeTransfer de creatieve community, waarbij 30% van hun online reclameruimte vrij wordt gehouden voor het exposeren van art. ‘We hebben bij WeTransfer een mooi uitgangspunt’, vertelt Laszlito Kovacs (VP of Creative & Creative Director), ‘we zetten creativiteit in om verandering in de wereld teweeg te brengen’.

Een project als Enough is enough tegen wapengeweld is daar een uitgesproken voorbeeld van.

De rol van WeTransfer binnen creativiteit is volgens Rob Alderson als volgt: ‘Ons brein is als een soort fruitautomaat. Het bestaat deels uit onze achtergrond zoals opleiding en cultuur en daarnaast uit indrukken die we opdoen om ons heen; dingen die onze creativiteit onbewust vormen en beïnvloeden. WeTransfer streeft er daarom naar om zoveel mogelijk ideeën de wereld in te zenden, die de creativiteit van mensen bevordert’. Anderson refereert onder andere aan het Baltimore Dance-project. Een inspirerend project over teruggeven aan de gemeenschap, afkomst en creatieve expressie.

Zonder meer een boeiende avond, dankzij een enthousiaste groep studenten en inspirerende makers. We hebben een inkijkje gekregen bij een bedrijf van Nederlandse bodem. Negen jaar geleden begon WeTransfer als start-up en tot op heden combineert het bedrijf technologie en creativiteit om te groeien en nieuwe producten te introduceren. Inmiddels is WeTransfer uitgegroeid tot een scale-up met een vestiging in Amsterdam en LA. Pech voor RosC1982, want het tijdperk van WeTransfer als enkel een downloadpagina zijn we ver voorbij.

Over RA*W University

RA*W University opent deuren, breekt muren en inspireert de volgende creatieve generatie, met praktische info, tools en een netwerk. In samenwerking met bureaus organiseert RA*W University maandelijkse sessies om studenten kennis te laten maken met de verschillende rollen en organisaties binnen de creatieve industrie. Daarnaast werkt de stichting intensief samen met verschillende onderwijsinstellingen en de young talent-programma’s van onder meer VEA en ADCN. Zo geeft RA*W University studenten tijdig een realistisch beeld de praktijk om een gerichte keuze te kunnen maken voor de toekomst.

Deze column is geschreven door Lisa Klop, Communications Coordinator bij 72andSunny en board member van RA*W University.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken