[column] Schaarste

[column] Schaarste
  • Bureaus
  • 19 nov 2018 @ 08:00
  • 7144 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • EffectAwards

God, wat had (en heb) ik een hekel aan dat ding, de Rubik’s cube. Hij staat nu terecht te stralen op onze cover - met dank aan de creatieve tovenaars van Fitzroy - maar ik krijg nog steeds moordneigingen als ik het ‘spelletje’ in mijn blikveld krijg.

Als ik mij goed herinner, is het mij ook nooit gelukt dat kreng te voltooien. Misschien niet slim om hier te roepen… Ik troost mij dan maar met de gedachte dat ik dan in elk geval geen ‘nerd’ ben.

Ik vind het een iconische metafoor voor de moeizame weg op weg naar goud bij de Effie, want bij de prijs der prijzen is het lang niet alles goud wat er blinkt. Integendeel. Het is makkelijker om een 55 inch HD-televisie uit de MediaMarkt te jatten, dan een gouden Effie te winnen. De jury is, zo stel ik mij zo voor, ook een slechte kopie van de Spaanse Inquisitie. Je kunt als marketeer of creatief nog zo hard je best doen, ze zijn onverbiddelijk: een kus van de paus of de brandstapel.

Daarom word ik altijd blij van de uitslagen van de Effies. Dit keer extra, omdat de organisatie ons nadrukkelijk als mediapartner omarmde. Dat is wel eens anders geweest. Hebben we blijkbaar toch iets goeds gedaan in de afgelopen jaren. Of men beseft eindelijk dat wij bij marketeers over de vloer komen die het vak echt serieus nemen.

Maar goed, terug naar de uitslagen. Ongelooflijk spaarzaam is de jury bij uitreiking van de E-beeldjes! En terecht. Ze zijn wat mij betreft onbewust misschien wel een voorbeeld voor vele andere prijzen-bonanza’s die onder het motto ‘hoe meer inzendingen, hoe rijker wij worden’ voor elke creatieve scheet een prijsje bedenken, terwijl schaarste creëren ook het fundament van marketing is. Dat zouden we met zijn allen inmiddels toch moeten weten? Of zijn we dat onderweg naar de Olympus voor het gemak even vergeten?

Een creatieve en effectieve campagne bedenken is inderdaad net zo lastig - en soms irritant - als het oplossen van die vermaledijde kubus van een Hongaarse beeldhouwer. Daarom moeten marketeers en bureaus samen nog meer hun best doen. Ja, het is wat het is. Alleen bloed, zweet en tranen levert goud op. Vraag maar aan de Inquisitie van de Effies. O ja, en het record voor het juist oplossen van de Rubik’s Cube staat op 4,22 seconden…

 

Dit editorial staat in MarketingTribune 19 met als coverstory Effectiviteit & de Effies, verschijningsdatum 16 november 2018.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken