[column] Alles is voor 'Bassie' Bezos
- Bureaus
- 8 mrt 2019 @ 09:16
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - MerkenE-commerceRetailStrategie
- 8 mrt 2019 @ 09:16
- Dick van der Lecq
Mijn lieve opa en oma uit 1900 maakten het allemaal mee: de opkomst van vliegtuig, lopende band, radio, televisie, computer, DNA, mobiele telefoon en internet. Maar de digitale revolutie met social media, data en voice bleef ze gelukkig bespaard.
Dat blijkt immers geen pretje. Waar vorige eeuw de hele wereld nog profiteerde van innovaties, gaat er tegenwoordig precies een handvol bedrijven met de winst vandoor. The Tech Big Five domineert het wereldtoneel en verdeelt de poet onderling. Een ongekende en groeiende machtsconcentratie waar mededingingsautoriteiten totaal geen raad mee weten.
Tot grote schrik van batterijenbaas Duracell werd Amazon vanuit het niets marktleider in de VS. We kennen allemaal de situatie waarin je luid tierend op zoek gaat naar verse batterijen. Hele volksstammen met een Alexa in huis hebben zo waarschijnlijk per ongeluk hele stapels Amazon-batterijen besteld. En dan hebben ze nog geluk, hardop schelden leidt niet zelden tot bestellingen van mest en erotiek. Zie hier de vloek van voice.
Binnenkort is zelfs hardop praten niet meer nodig. Amazon zet zwaar in op anticipatory shipping en stuurt gratis samples op basis van je aankoopgedrag. Het gaat niet lang duren of ze sturen je ongevraagd dozen met spullen waarvan men denkt dat je ze nodig hebt. Wat je niet wilt hebben, wordt kosteloos opgehaald. Hiervoor is natuurlijk allang berekend dat ze je na drie dozen zo goed kennen, dat je niks meer terugstuurt. Waar het voice-schap nog een rommelhoekje had voor een of twee andere merken, is op deze manier alles voor 'Bassie' Bezos.
Nee, wie voice overleeft, wacht het pas echt dodelijke tijdperk van predictive marketing. En dat is slecht, heel slecht nieuws voor commoditized producten en merken. Die komen heus nog wel in Bezos’ box, maar uitsluitend tot de schil uitgeperst op prijs en onder het merk Amazon. Bedrijven moeten nu dus echt op de pedalen en alles wat ze kunnen vrijmaken, investeren in een ei van Columbus en een megasterk merk. Anders wordt de Top-100 van ‘Meest onmisbare merken’ binnen de kortste keren een akelig kort lijstje.
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing