[column] Alles is voor 'Bassie' Bezos

[column] Alles is voor 'Bassie' Bezos
  • Bureaus
  • 8 mrt 2019 @ 09:16
  • 15884 x gelezen
  • Link
  • Dick van der Lecq
    Dick van der Lecq

    Managing Partner
    ETCETERA
  • MerkenE-commerceRetailStrategie

Mijn lieve opa en oma uit 1900 maakten het allemaal mee: de opkomst van vliegtuig, lopende band, radio, televisie, computer, DNA, mobiele telefoon en internet. Maar de digitale revolutie met social media, data en voice bleef ze gelukkig bespaard.

Dat blijkt immers geen pretje. Waar vorige eeuw de hele wereld nog profiteerde van innovaties, gaat er tegenwoordig precies een handvol bedrijven met de winst vandoor. The Tech Big Five domineert het wereldtoneel en verdeelt de poet onderling. Een ongekende en groeiende machtsconcentratie waar mededingingsautoriteiten totaal geen raad mee weten.

Tot grote schrik van batterijenbaas Duracell werd Amazon vanuit het niets marktleider in de VS. We kennen allemaal de situatie waarin je luid tierend op zoek gaat naar verse batterijen. Hele volksstammen met een Alexa in huis hebben zo waarschijnlijk per ongeluk hele stapels Amazon-batterijen besteld. En dan hebben ze nog geluk, hardop schelden leidt niet zelden tot bestellingen van mest en erotiek. Zie hier de vloek van voice.

Binnenkort is zelfs hardop praten niet meer nodig. Amazon zet zwaar in op anticipatory shipping en stuurt gratis samples op basis van je aankoopgedrag. Het gaat niet lang duren of ze sturen je ongevraagd dozen met spullen waarvan men denkt dat je ze nodig hebt. Wat je niet wilt hebben, wordt kosteloos opgehaald. Hiervoor is natuurlijk allang berekend dat ze je na drie dozen zo goed kennen, dat je niks meer terugstuurt. Waar het voice-schap nog een rommelhoekje had voor een of twee andere merken, is op deze manier alles voor 'Bassie' Bezos.

Nee, wie voice overleeft, wacht het pas echt dodelijke tijdperk van predictive marketing. En dat is slecht, heel slecht nieuws voor commoditized producten en merken. Die komen heus nog wel in Bezos’ box, maar uitsluitend tot de schil uitgeperst op prijs en onder het merk Amazon. Bedrijven moeten nu dus echt op de pedalen en alles wat ze kunnen vrijmaken, investeren in een ei van Columbus en een megasterk merk. Anders wordt de Top-100 van ‘Meest onmisbare merken’ binnen de kortste keren een akelig kort lijstje.

Dick van der Lecq

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken