[column] Purpose is persoonlijk

[column] Purpose is persoonlijk
  • Bureaus
  • 3 mei 2019 @ 11:22
  • 22642 x gelezen
  • Link
  • Daan de Kleijn
    Daan de Kleijn

    Business Director
    Vandejong
  • MVOMaatschappijMerken

'Wat ga je dáár nou weer doen?' vroeg mijn collega nieuwsgierig... en een tikkeltje achterdochtig. Aangezien ik medeverantwoordelijk ben voor de acquisitie van ons bureau, staat mijn agenda vol afspraken buiten de deur. Want ook in deze sector luidt het credo ‘it’s not what you know, it’s who you know’. Dit keer was ik op weg naar een grote frisdrankproducent, wat in mijn sociaal-maatschappelijk verantwoorde team wel wat verbaasde blikken teweegbracht.

Al mijn nieuwe collega’s voelen zich betrokken. Sommigen maken zich hard voor inclusiviteit, anderen bekommeren zich om hun CO2-voetafdruk of over onderwijs voor iedereen. Wij bestaan dit jaar 30 jaar, en dat is meteen de gemiddelde leeftijd van ons team.

Eén grote groep creatieve en een vleugje activistische millennials bij elkaar. En ik kan dit stereotype niet ontkrachten; ook ik was op zoek naar meer zingeving in mijn werk. Bij Vandejong zit ik wat maatschappelijke meerwaarde betreft wel goed. Zo maken we, in samenwerking met onze opdrachtgevers, armoede onder jongeren inzichtelijk, juridische bijstand voor alle vrouwen toegankelijk en stimuleren we duurzame innovatie in het boerenbedrijf.

Een merk voor kraanwater

We varen niet toevallig mee op de purpose-trend; deze drive zit al in ons DNA sinds de oprichting. Zo vroegen we ons 15 jaar geleden al af hoe het kwam dat er in Nederland zo veel flesjes bronwater werden verkocht, terwijl ons kraanwater juist zo goed is. Met het merk ‘Neau’ gaven we kraanwater een gezicht en stimuleerden we water uit de kraan te drinken, door lege, hervulbare flesjes te verkopen. Als consument steunde je daarmee gelijk een drinkwaterproject van Unicef of Plan Nederland. Met deze zelf-geïnitieerde bewustwordingscampagne zetten wij plastic verspilling en de waarde van kraanwater op de agenda. (N.B. Dit was zes jaar voordat de Dopper op de markt kwam!)

Zonder focus geen slagkracht

Maar waar staan wij dan voor? Ik kom vanuit de corporate sector, waar niet alleen de jaarcijfers maar ook de maatschappelijke agenda in targets, KPI’s en dashboards wordt gevangen. Die insteek hebben wij (nog) niet. Want als maatschappelijk verantwoord handelen je tweede natuur is, kunnen KPI’s beperkend voelen. Toch vraag ik me weleens af, als we de ene hulporganisatie helpen met profileren, staat dat een ander dan niet in de weg? Of: als een sociale startup een unieke propositie bedenkt, maar nog geen budget heeft – hoeveel uur kunnen wij dan voor ze werken? Loop je zonder richting of targets niet het risico om stuurloos te worden?

Vooruit kijken

We kunnen dus wat leren van de corporates, die door zakelijk naar hun maatschappelijke agenda te kijken focus creëren. Ik moet toegeven dat het mij bij het schrijven van deze column nog niet gelukt is om onze persoonlijke drijfveren te bundelen in één overkoepelend maatschappelijk doel, met bijbehorende targets en KPI’s. Daarentegen is het wel gelukt om de gemeenschappelijkheid te vinden in onze persoonlijke missies en visies. Wat ons bindt, is dat wij stuk voor stuk vóór zijn. Het is zoveel makkelijker om ergens tegen te zijn. Maar met tegen zijn verander je niets. Als team leveren wij een bijdrage aan positieve verandering en maken dat zichtbaar, tastbaar en herkenbaar. En dan gaat het er niet om waar je vandaan komt, maar waar je naartoe wilt. Of je nou een NGO, stichting of frisdrankproducent bent.

Daan de Kleijn

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken