[column] Doei-doei, AllSecur!

[column] Doei-doei, AllSecur!
  • Bureaus
  • 9 aug 2019 @ 00:03
  • 15861 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BrandingMerkenCampagnesReclame

Het merk Allsecur verdwijnt en de online verzekeraar gaat voortaan Allianz Direct heten. Het product blijft hetzelfde, maar de huisstijl gaat compleet op de schop. En de reclame ook? De broers Coronel zitten in ieder geval in hun hemd.

Inzet van deze rebranding is dat Allsecur de naam aanneemt van moederbedrijf Allianz, waar het al sinds de start in 2008 onderdeel van uitmaakt. Allianz Direct blijft een aparte activiteit binnen de Allianz Group. De naam en huisstijl veranderen, maar het contract van de huidige klanten blijft hetzelfde. Toch kun je je sterk afvragen over klanten dat zelf ook echt zo zien. Een merk is meer dan de euro's die het kost.

Europese schaalvoordelen

Waarom was deze naamswisseling eigenlijk zo broodnodig? De reden is strategisch: vier Europese online merken van Allianz worden samengevoegd tot één Europees verzekeringslabel. Voor de Nederlandse markt blijft Allianz Benelux de risicodraagster. Het merk Allsecur gaat dus op in Allianz om schaalvoordelen te behalen op Europees niveau.

'Met merknaam Allianz Direct vergroten we onze Europese schaalvoordelen'

Niet alleen Allsecur verdwijnt als merknaam. De samenvoeging betreft namelijk behalve Nederland ook Italië (Genialloyd), Spanje (Fénix Directo) en Duitsland. Alleen dat laatste land hanteerde al de merknaam Allianz voor zijn online verzekeringen. Door de toevoeging ‘Direct’ moet meteen duidelijk zijn dat mobiel en digitaal voorop staan.

Wat zegt Allianz er zelf over? Ron Adams, marketing- en salesmanager bij Allsecur: 'Door deze verandering vergroten we onze schaalvoordelen op Europees niveau en dat is gunstig voor ons en voor de klant. We kunnen onze diensten sneller en simpeler naar onze klanten brengen.'

Naamsverandering

Het merk Allsecur verdwijnt de komende maanden geleidelijk uit de markt, zo werd eind juli aangekondigd door Allianz Benelux. Maar wie de commercial ziet die op 5 augustus voor het eerst werd uitgezonden, krijgt een heel ander beeld. Tim en Tom Coronel, al zeven jaar de boegbeelden van Allsecur, zitten in een meeting waarin ze het nieuws over de naamsverandering te horen krijgen.

'Gaat wel effe duren, toch?' lachen de broers, maar het lachen vergaat ze snel. Terwijl op de achtergrond 'And now, the end is near...' klinkt uit de Sinatra-klassieker ‘My Way’, wordt het kantoor per direct verbouwd in de nieuwe huisstijl. Zelfs de Allsecur-racepakken van de broers worden door assertieve medewerkers afgeritst.

Hollandse joligheid

Daar zitten Tim en Tom dan, in hun ondergoed. In een kantoor waar al het vrolijke oranje van Allsecur van de muren wordt gerukt om te worden overgeschilderd met het blauw van Allianz. Hollandse joligheid ingeruild voor Duitse degelijkheid. Hoe humoristisch de commercial ook is bedoeld, je blijft als kijker toch vooral met een knoop in je maag zitten. Maar vooral ook met veel vragen. Waarom die naamsverandering? Wat betekent dat voor mijn verzekering? Is dat degelijke merk net zo goedkoop? Maar vooral ook: wat gebeurt er met de broertjes Coronel?

De campagne-film geeft daar niet echt duidelijkheid over. De gezellige foto samen met hun bebaarde contactpersoon wordt vervangen door een foto waar baardmans alleen op staat. En het instore-materiaal met de beeltenis van de broers wordt genadeloos in stukken gescheurd. Komt hiermee een eind aan de zeven jaar waarin de Coronelletjes met een racewagen binnen kwamen scheuren in een warenhuis, kapperszaak of bibliotheek, om nog maar te zwijgen over de diepe bandensporen op een chique golfbaan? Allianz is daar niet duidelijk over. Feit is dat beide broers nog wel aan tafel zitten aan het einde van deze transitie-commercial, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Stoppen met typetjes

Stoppen met reclame-typetjes is altijd lastig, maar als er één situatie is die zich er prima voor leent, dan is het wel een naamsverandering. Het nieuwe merk heeft immers per definitie andere waarden en associaties dan het oude merk, dus geen beter moment om het te doen. Tenzij je het niet wílt doen. Want online verzekeringen zijn supersaai. Dan helpt het enorm als je de aanstekelijke lach van de gebroeders Coronel kunt inzetten.

KPN koos er deze week eveneens voor om een vertrouwd boegbeeld (miljonair Hans) uit de commercials van het verdwijnende merk Telfort over te hevelen naar een commercial voor KPN. Nu Telfort verdwijnt, moet het als duur te boek staande KPN ook budgetklanten aan zich weten te binden. Dan helpt zo’n typetje enorm. Voor Allianz geldt hetzelfde met Tim en Tom Coronel. We gaan het zien. Zoals de mannen het zelf altijd zeiden: 'Tel uit je winst!' Of wordt het toch meer 'Doei-doei'?



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken