[column] Gedrag

[column] Gedrag
  • Bureaus
  • 12 nov 2019 @ 08:00
  • 6985 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Effect

Het aantal inzendingen voor de Effies viel dit jaar tegen. Het valt ook niet mee om effectief te scoren in het reclamevak tegenwoordig. Ga er maar aan staan als marketeer.

De roep om purpose wakkert met de dag aan, meaningful marketing luidt het parool. Je moet je als marketeer gedragen als een uiterst waakzaam en verantwoordelijk maatschappijdier dat niet de fout mag begaan van merkleverancier van ‘zomaar’ een product of dienst. Respect, dat is wat de klant vraagt.

Als marketeer moet je heel goed nadenken over hoe je de consument benadert. Hij moet de consument tegenwoordig bijna doodknuffelen, hem niet overladen met crap, maar met waarheid en oprechte intenties. Waar je vroeger als marketeer nog kon wegkomen met een leugentje om bestwil - ja, gewoon toegeven, hebben jullie allemaal gedaan - is dat anno 2019 een doodzonde. Alles wat de marketeer doet, ligt nu onder een vergrootglas. Het wantrouwen is groot en boze tongen beweren zelfs dat een politicus en journalist sneller worden geloofd dan een marketeer.

Geen enkele marketeer is waarschijnlijk van onberispelijk gedrag, want dat zou eigenlijk een contradictio in terminis zijn. Niet beledigend bedoeld uiteraard, maar gewoon een constatering. Want laten we eerlijk zijn: hij of zij is toch de grote verleider die heel veel impact op ons leven heeft. Zij bedenken producten, geven aan hoe ze eruit zien, wat ze mogen kosten en laten ze door een creatief bureau hypen. In dat proces laat de marketeer geen enkel middel onbenut. En wij hebben maar te slikken.

Wellicht is er een renaissance nodig in de relatie tussen marketeer en consument. Een nieuwe kritische reflectie op de verhouding die schreeuwt om meer liefde en minder bombarie. Meer vertrouwen en minder blabla. Een relatie die is gebouwd op vertrouwen en wederzijds respect. Zinvol en effectief communiceren met goed gedrag als uitgangspunt. Dan gaan de consumenten vanzelf ook het gedrag vertonen dat de marketeer graag wil zien.

 

Dit is het editorial uit onze Effie-editie, MarketingTribune 19, 2019.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken