[column] Is Bud het intellectuele alternatief?

[column] Is Bud het intellectuele alternatief?
  • Bureaus
  • 14 feb 2020 @ 08:00
  • 16856 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Doelgroepen

Of ik een gratis Moleskine wil hebben? Als Nederlands ontwerper klinkt die combinatie van ‘gratis’ en ‘Moleskine’ me als muziek in de oren. Dus toen ik dit notitieboekje in mijn buurtsuper kreeg toegeschoven - ‘Neem maar mee, ze liggen hier toch maar’- was ik er net zo blij mee als mijn dochter met haar chocolade verrassingsei.

Het bleek om een actie van Bud te gaan met het logo als fraaie preeg gedrukt in de omslag. Het notitieboek blijkt naast de gewone blanco gelinieerde pagina’s ook pagina’s met tekst te bevatten.

Ben ik Bud’s doelgroep?

Be the king of your thing’ staat er groot op de eerste pagina en op de volgende pagina een oproep niet bang te zijn om iets nieuws te beginnen: ‘Soms heb je gewoon een klein duwtje nodig. Of een klein boekje’. De eerste reeks pagina’s dienen ter inspiratie (interviews, quotes, planningslijstjes et cetera) om dit jaar vooral goede ideeën om te zetten in acties. Dit alles in een fraai grafisch ontwerp, met duotoon drukkleuren, moiré rasters en leuke illustratieve schema’s.

‘Dit is stiekem toch wel tof’, denk ik bij mezelf. Maar ben ik de doelgroep?

‘Voor de rest zijn het alleen maar lege velletjes’

Opeens realiseer ik me dat dit niet een ‘typische’ biergimmick’ is, zoals een oranje jurk of een brulshirt. Dit is een echte Moleskine met serieuze inhoud. Bud is dus een merk dat zijn doelgroep serieus neemt en daar word ik blij van.

Direct rijst ook de vraag, of dit nu echt een effectieve premiumactie is voor biermerk Bud. Ik krijg de Moleskine zelfs zonder aankoop mee bij de buurtsuper met de mededeling: ‘Voor de rest zijn het alleen maar lege velletjes’ om schijnbaar verwachte teleurstelling te voorkomen.

Misschien is de actie die gelijktijdig met het Moleskine-notitieboekje loopt - een ‘jaarsalaris’ van 25.000 euro winnen - voor velen de meer interessante reden om het boekje mee te nemen, maar daarvoor moet je dan nog wel even creatief uit je dak gaan.

‘Koning Pils’

Budweiser is het grootste biermerk in de VS, maar hier nauwelijks bekend. Brouwer InBev vond het duidelijk tijd toch maar eens tegen de ‘bierkaai’ te gaan vechten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, zeker als je jezelf - vrij vertaald - ‘Koning Pils’ noemt. Dat zal toch stiekem wel wat besmuikt gegrinnik opleveren bij de grote concurrenten… of zouden ze zich zorgen maken?

Wie anders dan creative agency XXS - onderdeel van Candid Group - durft de strijd aan te gaan? In de VS lijkt de merkstrategie erop gericht zich af te zetten tegen ‘hipster’- en import-biertjes. In Nederland wordt dat omgedraaid. Heineken is hier dan ook een ‘volks’ biertje, terwijl de merkperceptie in de VS dat van een luxe importbier is.

Intellectueel alternatief

Bud wordt in Nederland dus als een ‘intellectueel alternatief’ in de markt gezet met de focus op een jongere doelgroep, want die ‘boomers’ krijg je toch niet meer van hun favoriete biertje af. Millennials met ambities en dromen zijn de ‘kings and queens’ van morgen. Daarnaast is Bud qua smaak minder uitgesproken, dus een makkelijk biertje voor de startende bierdrinker.

In het voorjaar van 2019 startte Bud zijn ‘offensief’ met promotie in de horeca en als het nieuwe huismerk van de Johan Cruijff Arena en sinds najaar 2019 zoekt Bud de ‘gewone’ consument via supermarktaanbiedingen, POS- en give away-acties. De laatste maanden komen we Bud ook op straat tegen via abri’s, om fles en logo op ieders netvlies te krijgen. Alleen tv-reclame lijkt - vooralsnog - te ontbreken. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Ik gebruik mijn Moleskine nog steeds en deze column kan gezien worden als het resultaat van de actie. Maar ik moet mijn eerste Bud nog drinken…

Dit gastblog is geschreven door Guido Scheffers, eigenaar Studio Zodus.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Tijdelijke maatregel i.v.m. het coronavirus | Je kunt tot 1 week voor een betaald BBP Media event je inschrijving nog annuleren. Mocht het event geannuleerd worden door organisator BBP Media, dan wordt het inschrijfgeld teruggestort.


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken