[column] Merken en Black Lives Matter

[column] Merken en Black Lives Matter
  • Bureaus
  • 4 jun 2020 @ 21:17
  • 26777 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Strategie

Melanie Bosveld, oprichter van bureau Kult&Ace in Amsterdam, schijnt haar licht op de Black Lives Matter-beweging en hoe merken hiermee omspringen.

‘De Black Lives Matter movement, moeten we daar iets mee?’ We horen het de laatste tijd zoemen in de marketinggangen. Sommige merken hebben openlijk hun steun betuigd aan dit anti-racisme-initatief, andere merken laten de kwestie links liggen.

Weer andere merken willen hun stem laten horen, maar weten niet hoe. Want in deze tijden van social media kan een verkeerd ingeschat woord je je kop kosten. Aan de andere kant wil je ook niet blijven hangen in clichés en algemeenheden. Het blijft dus lastig: hoe communiceer je als merk rondom sociale kwesties als #BLM?

De kern van je merk

Amazon, Unilever, Netflix… We zien veel merken #BLM supporten met vaak stemmige zwart-witte Instagram statements. Een mooi gebaar, maar wat als we dieper graven? Want al zeg je dat black lives matter: are you really ‘woke’? Hoe zit het met je eigen code of conduct? Is je managementteam divers? Is je bedrijfscultuur inclusief? Doneer je aan doelen die gelijkheid promoten?

Waarom werken aan diversiteit

Waarschijnlijk is het antwoord op deze vragen: nee. Wat wij merken bij Kult&Ace is dat veel brands wel hieraan willen werken. Zij komen bij ons met de handen in het haar; wat kan nu wel of niet, hoe vinden we dan een divers team, is deze campagne inclusief genoeg? Met een open houding kom je uiteindelijk samen tot een mooier en inclusiever bedrijf en dito uitingen.

Er zijn echter ook merken die inclusiviteit onderaan hun prioriteitenlijstje hebben staan. En dat terwijl racisme helaas nog een zeer actueel onderwerp is. En al circa de helft van de jongeren in de grote steden heeft een niet-westerse migratieachtergrond; de consument van de toekomst. Diversiteit inbouwen in je bedrijf is essentieel. Niet alleen vanuit je eigen social responsibility maar ook om een reden die geen marketeer koud zal laten: om relevant te blijven en dus… te overleven.

Maatschappelijke betrokkenheid

Daarnaast wordt er vanuit de consument steeds meer van merken verwacht. Eerlijke en maatschappelijk betrokken merken lijken goed aan te slaan bij (jonge) consumenten. Uit onderzoek blijkt dat in de VS bijna 70% van de jongeren vindt dat merken zich betrokken moeten tonen bij de #BLM-movement (Pulse, 2020). In Nederland zou 73% van de jongeren sociaal gezien meer van merken verwachten dan ze nu zien (PIM, 2019). En de verwachting is dat de consument alleen maar kritischer wordt.

Merken die hun stem laten horen

Het is interessant om te zien welke merken actie ondernemen. Ben & Jerry’s is al jaren voorstander voor gelijke rechten en ondersteunt relevante wetgeving. Het merk krijgt over het algemeen positieve reacties – alhoewel er ook wat negatieve reacties zijn van mensen die vinden dat ze ‘too engaged’ zijn. Starbucks hostte een partner platform waar 2000 mensen hun verhaal kwijt konden, en daarnaast zien we veel Amerikaanse klanten hun naam bij een bestelling veranderen naar ‘Black Lives Matter’ zodat dit constant door de ruimte wordt geroepen. H&M sloot uit solidariteit met betogers 95 winkels in USA en doneerde 500.000 dollar aan relevante organisaties. Hoewel de merken veel likes verzamelen met deze statements en acties, worden veel merken ook beschuldigd ‘to jump on the bandwagon’ of te posten voor eigen gewin.

Consumenten worden steeds kritischer; het hele verhaal moet kloppen. Zo staat Nike bekend om zijn ‘coole’ campagnes die een jonge, diverse doelgroep aanspreken en wordt hun campagne met Colin Kaepernick vanuit allerlei hoeken gelauwerd. Maar zelfs dit merk kreeg kritiek op de ad ‘For once, don’t do it’. Naast de overweldigende positieve reacties (zelfs Adidas deelde de post), veroordeelden ook veel consumenten het merk. Ze vinden dat Nike hypocriet is en met haar productie socio-economische ongelijkheid in stand houdt, zich nu gedwongen uitspreekt omdat ze al decennialang profiteert van de black community en dat dit vooral een opportunistische marketing actie is van het overwegend witte management team. Waar of niet, zo blijkt maar hoe belangrijk de kern van je merk is; van team tot supply chain.

Tijd voor actie

Deze tijden vragen om zelfreflectie, ook bij de brands. Merken hebben de macht om de wereld te veranderen en kunnen niet meer om social responsibility heen. Je stem laten horen is hierbij goed, maar zorg dat het niet botst met je bedrijfscultuur. Wees hierin eerlijk en zorgvuldig, bouw vanuit je eigen inclusieve kern of huur een gespecialiseerd bureau in dat je hierbij kan helpen.

Daarnaast: put your money where your mouth is en ondersteun relevante initiatieven of zet ze zelf op. Het is nooit te laat om je bedrijf eerlijker en inclusiever te maken. Dat maakt het ook veel makkelijker om je stem te laten horen in sociale kwesties; jouw mening als bedrijf is dan namelijk authentiek en oprecht. Op deze manier kan je als merk een voorbeeld te zijn; niet alleen voor je collega’s en concurrenten maar ook voor je consumenten en zelfs de wereld.

Door: Melanie Bosveld, oprichter van Kult&Ace.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken