[column] Commercialreview: vakantie in eigen tuin

[column] Commercialreview: vakantie in eigen tuin
  • Bureaus
  • 7 jul 2020 @ 12:06
  • 9864 x gelezen
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • CampagnesCommercials

Ruben Balfoort, eigenaar van Commercialreview.nl, blikt terug op de meest opvallende commercials die in juni verschenen.

Na een zonnig voorjaar gaan we langzaam richting de zomervakantie. Normaal gesproken een tijd waar al veel plannen voor zijn gemaakt, maar waar nu weinig vooruit te plannen valt. Toch gaan we iets moois maken van deze zomer.

De Nederlandse adverteerders helpen ons graag een handje door te laten zien hoe een vakantie in eigen land en tuin toch zeker een succes kan worden. Ook speelden veel adverteerders in op de nieuwe samenleving. We bespreken in deze column zes opvallende commercials uit de maand juni.

Te beginnen met de commercial van Kruidvat in samenwerking met DDB Unlimited met als titel ‘De Grote Voordeelvakantie bij Kruidvat’. De commercial begint met de hoopvolle en enthousiaste tekst: ‘Een tropische vakantie…’ met vervolgens de domper ‘… zit er niet in dit jaar’. Maar: Kruidvat biedt de oplossing door de creativiteit van Nederlanders die prima een vakantie in eigen tuin kunnen vieren te benadrukken.

De vrolijkheid van de commercial wordt gewaardeerd door ons panel en kijkers krijgen zeker zin in een vrolijke zomer. De nadruk in de commercial ligt op een voordeelactie met zonbescherming waarbij je een gratis handdoek krijgt. De voordeelactie wordt erg gewaardeerd maar de gratis handdoek actie kan veel kijkers niet warm maken of was niet eens opgemerkt.

De tweede commercial die we bespreken is van Kia in samenwerking met XXS Amsterdam. De commercial heeft als titel ‘Get Together’ en stelt het kleinste Kia-model centraal, gezien deze 1,5 meter breed is. Eindelijk kunnen we na de lockdown weer samenkomen en dit model Kia kan helpen in het houden van de anderhalve meter afstand. De commercial wordt positief beoordeeld waarbij deze reactie samenvattend is voor veel reacties die binnenkwamen: ‘Origineel, actueel en sympathiek’. Het sociale karakter, het samenkomen en voor elkaar zorgen geven Kia een positief imago.

Ook Praxis speelt in op de actualiteit door duidelijk te maken dat zij er zijn voor de makers en alle klussers kunnen helpen met advies en benodigdheden juist nu er extra veel wordt geklust. In de commercial, die is ontworpen door Alfred International, wordt op humoristische wijze duidelijk gemaakt dat er snel dingen mis kunnen gaan bij al dat klussen. Dat is precies waar Praxis wil helpen met advies en de juiste materialen. Deze commercial wordt erg goed beoordeeld doordat het herkenning oproept maar vooral op luchtige  en humoristische wijze inspeelt op de actualiteit. Praxis heeft er goed aan gedaan om te kiezen voor de vaste humoristische personages die herkenning en vertrouwen oproepen.

Natuurlijk kunnen we de andere bouwmarkt niet overslaan: Hornbach presenteerde weer een absurdistische commercial waarin de liefde voor gereedschap centraal staat. De commercial, ontworpen door Heimat Werbeagentur, heeft als titel ‘Ieder project versterkt jullie band.’ Op een dramatische manier wordt laten zien hoe je door meer te klussen (projecten te doen) kunt gaan houden van je gereedschap. Veel van onze panelleden reageren verbaasd op de absurditeit maar dat is wel precies waar Hornbach bekend om staat. Daarom is dit weer een sterke commercial te noemen die in lijn is met het merk. Een verbeterpunt is de lengte: de commercial is vrij lang en wordt daardoor volgens veel kijkers te langdradig terwijl het punt al in een halve minuut gemaakt is.

In juni werd bekend dat een aantal supermarkten prijzen gingen verhogen en dat was precies niet wat Dirk van den Broek van plan was. Dirk speelde hier handig op in door juist prijzen van veel producten te verlagen en daardoor het al bestaande imago van voordelige supermarkt extra kracht bij te zetten. Daarom ook de titel van deze commercial: ‘Op Dirk kun je rekenen’. De campagne is samen met Total Design ontwikkeld. De boodschap wordt erg gewaardeerd door de kijkers en velen kunnen natuurlijk de extra lage prijzen wel waarderen. Een verbeterpunt voor deze commercial is dat deze soms wat “schreeuwerig” en “chaotisch” overkomt en daarom wat minder druk zou mogen om de boodschap nog duidelijker naar voren te laten komen.

De laatste commercial die we in deze column bespreken is van Magioni Pizza (zie foto), ontworpen door Bruut Amsterdam met als titel ‘Pizza, jouw favoriete groente’. Een pizza hoeft helemaal niet ongezond hoeft te zijn en kan gewoon je portie groente zijn. Bij veel kijkers lijkt dit wel de interesse te wekken. Een verbeterpunt aan deze commercial is dat als je het merk niet kent, het in deze commercial niet precies duidelijk wordt gemaakt wat voor pizza’s het nou echt zijn en uit welke ingrediënten deze pizza’s bestaan. Dat zou in de communicatie vanuit dit merk duidelijker kunnen, gezien zeker nog niet iedereen weet wat Magioni is en wat het anders maakt dan de reguliere pizzamerken.

Bijna 70 commercials hebben we in de maand juni langs zien komen en in deze column beschrijven we de meest opvallende. Het is goed om te zien dat adverteerders en bureaus verre van stil zitten, juist in deze moeilijke tijden.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken