[column] Commercialreview: vakantie in eigen land

[column] Commercialreview: vakantie in eigen land
  • Bureaus
  • 3 aug 2020 @ 08:09
  • 18126 x gelezen
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • CampagnesCommercials

Ruben Balfoort, eigenaar van Commercialreview.nl, blikt terug op de meest opvallende commercials die in juli verschenen.

Terwijl sommige Nederlanders ondanks alles naar het buitenland op vakantie gaan, zullen er ook veel aangewezen zijn op eigen huis en tuin. We komen er opeens achter dat veel dingen die we als normaal beschouwden, dat opeens niet meer waren, maar nu langzaam weer op gang beginnen te komen. Daar spelen veel adverteerders, waaronder Ziggo, in commercials op in. In deze column bespreken we de 4 meest opvallende commercials van de afgelopen maand.

De eerste commercial is de al aangehaalde commercial van Ziggo, ontworpen door WPP Go One. In deze commercial zien we de buren, die we ondertussen kennen van Ziggo, in de hoofdrol terwijl ze een ‘all-inclusive vakantie’ houden in eigen huis. Aan Ziggo zal het niet liggen: zij bieden alle internet- en TV-opties aan, waardoor thuis blijven niet per se een straf hoeft te zijn. Het totaalaanbod wordt kracht bijgezet door de nieuwe pay-off: “Enjoy it all!”

De commercial wordt als zomers en vrolijk gewaardeerd door ons panel en het wordt als positief ervaren dat dezelfde personages steeds terugkeren in Ziggo-commercials waardoor er herkenning ontstaat. De nieuwe pay-off wordt over het algemeen als positief en duidelijk ervaren. De meeste reviewers vinden het passend bij Ziggo en dat is positief. Een eventueel verbeterpunt is dat er een aantal mensen als feedback geeft dat ze het onnodig en jammer vinden dat de pay-off in het Engels is. Ze zouden dit graag in het Nederlands zien, wat meer past en toegankelijker is, volgens hen.

Ook McDonald’s lanceerde een mooie en opvallende zomer commercial, in samenwerking met TBWA\Neboko, waarin wordt laten zien wat het kan doen om opa en oma mee te nemen, na maanden van quarantaine op een etentje (bij McDonald’s). Deze commercial wordt ondersteund door de muziek en geeft een heel herkenbaar gevoel bij waarschijnlijk bijna iedereen. Dat wat voorheen heel gewoon leek, was dat niet en maakt juist sommige kleine dingen nu juist heel speciaal. Deze commercial is sterk en wordt erg gewaardeerd. 

De derde commercial die we bespreken is van Undiemeister®, ontworpen door Maatschap voor Reclame. In deze commercial wordt het vrij nieuwe merk van boxershorts gepresenteerd door mannen op te roepen dat slappe, strakke of versleten boxershorts met kinderachtige prints tegenwoordig echt niet meer kunnen. Daarom worden de boxershorts van Undiemeister® aangeprezen: simpel, comfortabel en basic.

Deze commercial laat Nederland kennismaken met het merk, wat ook zeker nodig blijkt: bijna niemand van de reviewers was al bekend met het merk. De commercial wekt wel hun interesse en dat kan goed zijn voor Undiemeister®.

Wel wordt als verbeterpunt aangedragen dat het een beetje moraliserend is om mannen op hun ‘kinderachtige’ onderbroeken aan te spreken terwijl vrouwen dit juist ook gewoon mooi kunnen vinden bij mannen.

Ook Fox Sports in samenwerking met TBWA\Neboko, confronteerde ons met de achterliggende periode waarin er een grote leegte was: geen eredivisie en andere sportevenementen op TV. Voor velen was dit echt een groot gemis wat in deze commercial heel duidelijk wordt gemaakt. Maar: ‘Het begint weer!’ Dat is de positieve boodschap die Fox Sports over wil brengen: nog heel even, dan is de leegte weer opgevuld! Ook deze commercial roept voor velen herkenning op en spreekt daarom zeker aan.

De laatste commercial die we bespreken is van Duyvis met als titel “Why Nut?”  Deze commercial is ontworpen door DDB Unlimited. In deze commercial wordt benadrukt dat Duyvis er voor veel meer momenten is dan alleen voor “wanneer er een fuif is.” Hiermee slaat Duyvis in de communicatie een andere weg in, dan en laat de slogan ‘Duyvis, wanneer er een fuif is’ los. De commercial wordt door de situaties van de bewakers in een museum als humoristisch ervaren en de term ‘Why nut?’ zal waarschijnlijk blijven hangen en aan Duyvis gekoppeld worden.

Deze maand kwamen er iets minder nieuwe commercials dan de gemiddelde maand voorbij, maar er zaten zeker weer parels tussen. We zagen bijvoorbeeld ook mooie commercials van Lassie, Eurojackpot & Eye Wish voorbijkomen. Op naar weer een creatieve zomerse maand en heb een fijne zomer(vakantie)!

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken