[column] Bestrijd de always on-cultuur!

[column] Bestrijd de always on-cultuur!
  • Bureaus
  • 15 okt 2020 @ 10:44
  • Link
  • Paola Cassone
    Paola Cassone

    Performance Strategy Director
    Initiative
  • HR

Raken we straks allemaal overspannen door de lockdown? Wij, marketeers en werkgevers, kunnen dit wellicht voorkomen, denkt Paola Cassone. Het scheiden van werk en privé - zowel fysiek als mentaal – is dé uitdaging.

Ik kan het niet mooier maken: overspanning gaat de komende maanden het grootste issue worden van studerend en werkend Nederland. Hoe fijn ik het thuiswerken ook vind, ik ben niet blind en ik zie dat een deel van mijn collega’s en vrienden mijn visie helemaal niet delen. Sterker nog, ik merk dat ze steeds meer moeite hebben met onze nieuwe realiteit. Studenten zijn zelfs op de Dam gaan protesteren voor meer fysiek onderwijs: na zes maanden virtuele lessen trekken ze het niet meer. En toen ik in een rapportage van de Wereldgezondheidsorganisatie las dat overspanning een sterk toenemend fenomeen is, vooral onder jongere werknemers, schrok ik.

87% van de werknemers gaf aan dat ze gestrest waren op hun werkplek

Het onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) is akelig verhelderend: wereldwijd gaf in 2019 87% van de werknemers aan dat ze gestrest waren op hun werkplek en 12% vond hun stress onhandelbaar. Als gevolg daarvan bleek de gemiddelde werknemer een werkgerelateerde vorm van overspanning te hebben op de leeftijd van 32 jaar! 64% van de werknemers in de studie beweerde te werken in een always-on omgeving, meer dan de helft zei dat ze probeerde te veel te doen, 58% vond hun werktijden te lang. Geen vrije dagen nemen, een werkcultuur van altijd bezig zijn en constante druk om extra werk te doen droegen ook bij aan uitputting. Dat is de baseline.

En toen kwam de pandemie

Een recent verschenen boek, Can't Even: How Millennials Became the Burnout Generation, beschrijft het heersend gevoel binnen deze generatie dat ze zichzelf hebben ontwikkeld tot werkrobots met dodelijk saaie banen die geen voldoening meer geven maar alleen toenemende frustratie en stress. Een combinatie van ouderlijke overstimulatie, samen met hoge verwachtingen over carrière zou aan de basis van deze ontwikkeling staan. De harde realiteit van de economische recessie, de toenemende technologische ontwikkeling die banen steeds meer in gevaar brengt, het versnelde werkritme en de constante competitieve oproep van sociale media voor een leven to the max hebben het gevoel verergerd. En toen kwam de psychische en financiële stress van COVID-19 on top of, wat logischerwijs nog meer werkgerelateerde stress opleverde. Verhoogde gezondheidsrisico's, nog meer vervaging van de grens tussen werk en privé, thuisopvoeding. Resultaat: de geestelijke gezondheid heeft aanzienlijk te lijden in alle industrieën, beroepsniveaus en leeftijden, volgens Martec.

Hoe we kunnen helpen

We kunnen zowel als marketeers als werkgevers heel veel doen tegen deze zorgwekkende trend. Het scheiden van werk en privé - zowel fysiek als mentaal – is dé uitdaging.

Als werkgevers is het aan ons om de always-on cultuur te bestrijden. Als marketeers kunnen we de vraag naar ontspanning invullen

De vraag naar video- en audiocontent groeit bijna net zo hard als het aantal besmettingen: heel veel ruimte voor brandend content dus. Koken, klussen, mediteren, yoga, sport en zelfs bordspellen zijn inmiddels bekende ontspanningsactiviteiten: deze kunnen we als promotie aanbieden. De behoefte aan planning van rust biedt ook mogelijkheden: een evolutie van de Fitbit app, die ons elk uur eraan herinnert dat het tijd is om op te staan en te bewegen, toegepast en verrijkt met verschillende proposities. Functionele voeding met natuurlijke ingrediënten die de mentale gezondheid bevorderen is ook een groeiende trend waarin we een rol kunnen spelen. Virtuele vakanties met video’s, podcasts, muziek, recepten en andere artikelen om de sfeer van exotische bestemmingen thuis te creëren. Verstelbare meubels die continu ons huis een fris gevoel geven. Dit zijn maar een paar voorbeelden van marketeers die deze trend hebben omarmd. Kunnen we nog betere oplossingen bedenken? Zeker wel! Ga eens in gesprek met je medewerker of klant, wees nieuwsgierig en toon lef. De wereld heeft ons nodig.

 

Paola Cassone

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken