[column] Wat kunnen we leren van corona?

[column] Wat kunnen we leren van corona?
  • Bureaus
  • 5 okt 2020 @ 11:37
  • 8976 x gelezen
  • Link
  • Huub van Osch
    Huub van Osch

    neuroscientist
    vOSCH The Brand Guide
  • Onderzoek

De column waarvan je wist dat die ging komen. Neuroscientist Huub van Osch waagt zich aan een bijzondere bespiegeling van corona en het brein en wat we van het virus kunnen leren als marketeers.

Als corona een merk zou zijn, dan was het nu het grootste en machtigste bedrijf van de wereld. Het zou tegelijkertijd worden bezegeld als het grootste mediaspektakel en de grootste pr-stunt ooit. Waarom kan een virus dat vrijwel onzichtbaar is zoveel effect scoren? Het antwoord hierop ligt diep in ons brein verborgen.

Corona weet door te dringen tot de essentie van ons bestaan

Mensen zijn sociale dieren en leven niet voor niets hoofdzakelijk in grote steden dicht op elkaar. Corona weet juist van dit gedrag optimaal te profiteren. Het virus maakt namelijk gebruik van ons onderbewustzijn. Ons onderbewuste zit diep verstopt in ons brein en is erg gevoelig voor beloning en angst. Dit onderbewuste systeem is evolutionair erg oud en vaak dominant over ons rationeel denkproces. Het rationele brein is erg traag en loopt daarom vaak achter de feiten aan. Dus wanneer we op pad gaan, zijn we oplettend om de voorschriften van Corona te volgen, maar wanneer we lekker aan het socialiseren zijn, vergeten we snel de gevaren omdat onze zintuigen het virus simpelweg niet waarnemen. Feitelijk kan ons rationele brein niet reageren op het virus, omdat het niet waarneembaar is.

Dus om uiterst effectief te zijn, moet marketing zich veel meer gaan richten op het onderbewuste brein en het rationele brein zoveel mogelijk omzeilen

Koopprocessen vinden vooral plaats in het oude dominante brein en het rationele brein bedenkt achteraf argumenten om ons gedrag te rechtvaardigen. Zorg dus dat het interne stemmetje een goedkeuring geeft en maak alle negatieve zaken rondom het product of dienst onzichtbaar. Speel in op de emotie (het onderbewuste) en leg de boodschap niet te letterlijk uit, maar laat de consument het juiste gevoel ervaren. Zodat beslissingen via het oude systeem worden genomen. Naar het voorbeeld van wat corona nu zo ‘goed’ doet. Het virus zelf is destructief, maar de marketingwetten die het toepast zijn uiterst constructief en effectief.

 

 

 

Huub van Osch

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken