[column] Vaarwel Giep, grote inspiratiebron voor het merkdenken

[column] Vaarwel Giep, grote inspiratiebron voor het merkdenken
  • Bureaus
  • 2 nov 2020 @ 05:00
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Personalia

Het is terecht dat zeer veel mensen uit het reclamevak Giep Franzen veel mooie herinneringen en kwaliteiten toedichten voor al zijn prestaties in het reclamevak en als oprichter van het eens zo befaamde FHV-BBDO, het ‘ministerie van reclame.’

Maar voor mij heeft Giep Franzen, later officieel professor Franzen bij de UvA, nog veel meer waarde gehad toen hij zich na zijn FHV-periode met volle overtuiging stortte op het merkenmanagement vakgebied. Zijn drijfveer was een simpele: het merk dient centraal te staan in het denken en handelen van organisaties en marketeers. Aangezien dat in die tijd nog lang niet het geval was startte Giep zijn mooie langjarige branding reis.

Zijn passie voor branding kende geen grenzen en dat merkte je als je bij hem op bezoek kwam op zijn kantoor in Naarden. Compleet met ongelooflijk grote bibliotheek over merkmanagement en onderzoek. Giep werd de zeer inspirerende merkenprofessor van Nederland.

Destijds als langjarige klant van FHV-BBDO was ik al behoorlijk onder de indruk van Giep zijn kennis.

Zijn strategische denkkracht en zijn drive om mensen en bedrijven te enthousiasmeren voor branding. Het toeval wilde dat ik als eerste examen deed voor de toen gloednieuwe postdoc opleiding strategische merkmanagement van de Academie voor Management te Groningen. Ik slaagde cum laude en Giep vroeg mij aansluitend om docent en examinator te worden, iets wat ik vele jaren en deels samen met Giep met veel plezier heb gedaan.

Giep heeft mij destijds meermaals prima adviezen gegeven en geadviseerd over ons universele merkmanagementmodel dat we toen introduceerden

Na 22 jaar actief te zijn geweest in het bedrijfsleven begon ik in 2003 voor mijzelf en het is vooral mede door Giep dat ik beroepsmatig in de wereld van merkmanagement dook met een toen nieuw adviesbureau genaamd BrandWatch – Merkcommissarissen. Giep heeft mij destijds meermaals prima adviezen gegeven en geadviseerd over ons universele merkmanagementmodel dat we toen introduceerden. Samen met Henk Menkveld (ex-topman CSM) en Wim Dik (ex-topman KPN) vormden zij onze RvA en stuurden ons als leergierige merkmannen de juiste kant op.

Giep Franzens erfenis voor het vakgebied branding is enorm. Niet alleen de vele bruikbare adviezen die talloze anderen en ik van hem kregen, maar vooral ook de inspirerende colleges en boeken die hij schreef voor het vakgebied, zoals de achtdelige reeks ‘het merk’ en het SWOCC-merken modellenboek, dat ik nog altijd vaak herlees en gebruik. Bij Giep moest alles gedegen zijn en de merkaspecten dienden goed doordacht te zijn. Hij had (terecht) een hekel aan vluchtige positioneringsverhalen. Ook zijn niet aflatende steun aan het GVR kan ik mij goed herinneren.

Zijn leven lang werd hij gedreven door belangrijke kernvragen: hoe werkt reclame nou echt? Wat betekent een merk in het hoofd van de consument?

Giep als oprichter van het gewaardeerde en gerenommeerde SWOCC (UvA) heeft zijn missie meer dan bereikt en de praktijk met de wetenschap samengebracht met als opdracht het vakgebied branding samen verder te ontwikkelen. Giep was de geliefde beschermheer van het SWOCC en was er zelf ook vaak bij.

Giep Franzen was mijn grote leermeester en belangrijker nog inspirator en heeft de merkenwereld voor velen en voor mij toegankelijk en begrijpelijker gemaakt. Giep was een fenomeen waar je veel respect voor had. Zijn gedachtengoed is gelukkig in goede handen bij het SWOCC. Giep, voor mij was je de beste adviseur die ik mij kon wensen en een aimabele vriend. Een mooi mens waar ik heel veel van geleerd heb. Moge je rusten in vrede en de familie wens ik veel sterkte en bovenal mooie herinneringen.

Foto: FHV/BBDO, advertentie de Volkskrant ©

 

 

 

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken